Det är nödvändigt att hela tiden se över och utveckla upphandlingen av olika tjänster för att nå en god kvalitet och ett effektivt utnyttjande av skattemedlen. Detta bör göras i samarbete med intresseorganisationer för företag och ideella organisationer. Det är några av de förslag som framkommer i rapporten Offentliga upphandlingar inom vård och omsorg som ingår i Nuteks och Almegas projekt Vård och omsorg – en framtidsbransch.
I rapporten framhålls att offentlig upphandling inom vård och omsorg behöver utveckla dialogen mellan parterna, göra bättre uppföljningar samt jobba med öppna kvalitetsredovisningar. Rapporten föreslår också att ett särskilt organ inrättas för metodutveckling och stöd till upphandlare samt att Konkurrensverket ges i uppdrag att bevaka förfrågningsunderlag.
– Vi stödjer förslaget om att dialogen mellan parterna behöver utvecklas, säger Håkan Sörman, vd på Sveriges Kommuner och Landsting i en kommentar till rapporten. Vi anser också att en bättre uppföljning och öppna kvalitetsredovisningar på de tjänster som upphandlas gagnar alla. Däremot ser vi inga skäl till att nationella organ inrättas för dessa ändamål eller att Konkurrensverket ska vara involverat i förfrågningsunderlaget.