nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

”Vi gör mycket bra men vi ser det inte alltid”

Veckans intervju med Eva Carlbrink, kvalitetsstrateg Finspångs kommun

Det gäller att inte fastna i vad som behöver göras, utan även visa på vad som blivit gjort.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Hur vill du beskriva din roll som kvalitetsstrateg?

– Som kvalitetsstrateg har jag ett övergripande ansvar för kvalitetsarbetet i kommunen. Det handlar mycket om styrning, ledning och kvalitetssäkring – att vara med i planering och uppföljning av de politiska målen. Jag kom hit från Örebro kommun för ett och ett halvt år sedan och det som väckte mitt intresse var att Finspång tagit beslut om att bli Årets Kvalitetskommun. I höstas genomförde vi SKLs utvärderingsverktyg Kommunkompassen för första gången som visade att vi kommit en bra bit på vägen. Framförallt har det skett en förskjutning av fokus i verksamheterna – från ekonomi till kvalitet.

Vad ligger överst på din agenda just nu?

– Varje verksamhetsområde har en kvalitetsrepresentant och tillsammans bildar vi ett nätverk. I dagarna har vi fått in tre nya medarbetare i nätverket och nu ska vi dra igång ett arbete för att gå på djupet med resultatet i Kommunkompassen. Det är en utvärdering som kommer att resultera i en lång lista med massor av härliga förbättringsåtgärder som vi ska beta av.

Är det stora utmaningar i ditt arbete?

– Visst finns det utmaningar, inte minst när det gäller analysen av vår kvalitet. Det kan nog ta några år innan vi är kvalificerade att söka utmärkelsen Årets Kvalitetskommun. Priset delas ut vartannat ut och nästa gång blir 2019. Men så snabbt kommer vi inte klara att genomföra nödvändiga förändringar. Tidigast 2021 räknar vi med att vara färdiga.

Vilken förankring har kvalitetsfrågorna i organisationen?

– Det som känns bra är att kvalitet blivit en gemensam fråga och att vi fått en samsyn kring vilka förbättringsåtgärder som krävs. Däremot saknar vi den överblick som vi borde ha. Det jag slogs av när jag tillträdde min tjänst var att Finspång gör mycket bra, men att vi inte alltid förstår det. Det gäller att inte fastna i vad som behöver göras, utan även visa på vad som blivit gjort. Vi skulle behöva sträcka på oss och känna självförtroende.

Trivs du med jobbet?

– Absolut – det här är världens roligaste jobb. Tänk att få gå till jobbet varje dag och ta tag i frågor som gör Finspång till en bättre kommun.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.