1. Lojalare kunder. Alla vill ha nöjda kunder som kommer tillbaka, men många kunder skräms bort av dåligt bemötande eller en undermålig produkt. Den risken minskar för den som har implementerat Sex Sigma i sin organisation. När avvikelserna blir färre blir också kundens upplevelse bättre – och kunden kommer tillbaka. (Det är heller aldrig fel att göra en kundundersökning för att ta reda på vilken del av produkten eller tjänsten som kunden värdesätter mest.)
2. Tidsbesparingar. Sex Sigma-metoderna kan hjälpa personalen att använda sin tid på jobbet på bästa sätt. Det gör de genom att först sätta SMARTA mål (specifikt, mätbart, accepterat, realistiskt och tidsbundet) och sedan analysera dem utifrån perspektiven: lärande, utförande och fullbordande. Till exempel kan medarbetarna fundera på hur ofta de avbryts i sina arbetsuppgifter, hur det påverkar chansen att nå målen, och om dessa avbrott verkligen är nödvändiga. En handlingsplan för hur man ska jobba istället kan hjälpa många att bli mer produktiva på jobbet.