Anders Fundin är Forskningsledare på Institutet för kvalitetsutveckling (SIQ) och professor vid Mälardalens Universitet med över 20 års forskning på området kvalitetsutveckling i Sverige och internationellt.
Framtiden: Bortom den närmaste kundens bästa
Kundnöjdhet Vi alla vet att samhället behöver ställas om mot ett mer hållbart sådant. Men är organisationer redo att möta och överträffa förväntningar som sträcker sig bortom den närmaste betalande kunden? Svaret är ja enligt Anders Fundin.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration

I en artikel från 2020 myntade han och professorskollegan Mats Deleryd begreppet samhällsnöjdhet. De skrev att kvalitet inte alltid har handlat om att göra rätt saker på rätt sätt. Idag ligger fokus snarare på att hitta lösningar som är utvecklade och producerade på ett hållbart sätt. Organisationer förväntas bidra till en hållbar utveckling och tillväxt, och därav skapades kvalitetsbegreppet samhällsnöjdhet. De beskrev en femte kvalitetsvåg där kundbegreppet breddas bortom den betalande kunden, och menade att miljömässiga, ekonomiska och sociala behov är att beaktas om man ska gå framtida generationer till mötes.


