Kundnöjdheten fortsätter att falla inom pressade branschen

Kundnöjdhet Energibranschen har inte lyckats möta kundernas ändrade behov, krav och förväntningar. Nu är kundnöjdheten nere på nivåer som sågs för 15 år sedan, enligt SKI:s rapport.

Kundnöjdheten fortsätter att falla inom pressade branschen
Foto: Adobe stock

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdheten bland privat- och företagskunder inom elhandel, elnät och fjärrvärme sedan 2005. I år når branschen som helhet ett index på 63,2 vilket är det lägsta resultatet på 15 år.

– Branschen är inne i en negativ trend och har inte klarat av de ändrade kundkrav som är ett resultat av de senaste årens kriser, säger Johan Parmler, vd för SKI, i ett pressmeddelande.

Digitala tjänster viktigt för att stanna

SKI skriver att förra årets rapport färgades av en högljudd politisk debatt, hot om elbrist, kostnadskris och nedringda kundtjänster hos energiföretag. Även om 2023 har varit betydligt lugnare så lämnade turbulensen spår efter sig i formen av nya kundbeteenden och behov. Kunder vill till exempel fortfarande kunna påverka sin förbrukning.

Men energibranschen lyckas inte fånga upp det ökade kundengagemanget fullt ut, skriver SKI.

– Att fånga upp det ökade intresset och det engagemang som kunder visar är ett förbättringsområde och en outnyttjad affärsmöjlighet, säger Johan Parmler.

På frågor om vad som kan få kunder att stanna kvar så rankas bättre digitala tjänster som en viktig faktor, direkt efter prisfrågan.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste