Nytt verktyg ska säkra kvaliteten i upphandlingar – och avslöja oseriösa leverantörer

Upphandling Ett nytt register som ger upphandlande verksamheter bättre koll på flaggade leverantörer. Det är Konkurrensverkets förslag för att stärka kvalitetsaspekten i offentlig upphandling.

Nytt verktyg ska säkra kvaliteten i upphandlingar – och avslöja oseriösa leverantörer

Diskussionen om säkrad kvalitet i offentliga upphandlingar är lika gammal som självaste lagen om offentlig upphandling. Enligt Marie Östman, generaldirektör på Konkurrensverket, saknas i nuläget den transparens som krävs för att säkra en sund konkurrens.

 – Det är viktigt att upphandlande organisationer kan ta hänsyn till leverantörers tidigare prestationer när de upphandlar nya kontrakt, och att de kan undvika leverantörer som tidigare misskött sina leveranser, säger hon.

Redan idag innebär 13 kapitlet 3 § 5 i lagen om offentlig upphandling att är det möjligt för upphandlande organisationer att utesluta leverantörer som visat allvarliga eller ihållande brister i tidigare leveranser, och detta lett till att kontraktet avslutats i förtid eller till skadestånd.

– Vår kartläggning visar att upphandlande organisationer använder den här möjligheten till att utesluta sådana leverantörer, men att det inte är särskilt vanligt. En viktig förklaring är att det kan vara svårt att känna till brister som skett i leveranser till andra organisationer, säger Marie Östman.

Konkurrensverkets förslag om register skulle kunna göra det enklare för upphandlande organisationer att få kännedom om att en leverantör visat brister som kan ligga till grund för uteslutning.

– Det kommer alltså bli lättare att undvika att teckna kontrakt med leverantörer som tidigare misskött sina leveranser. Det innebär också att det skapas starkare incitament för leverantörer att alltid leverera minst den kvalitet som de lovat att leverera enligt kontraktet, eftersom de annars riskerar att bli uteslutna i kommande upphandlingar.

Ni avvisar idén om ett heltäckande nationellt betygssystem — vilka är de juridiska eller praktiska hinder ni ser med ett sådant system?

– Vi ser ett antal upphandlingsrättsliga utmaningar med ett nationellt och heltäckande betygssystem. Framför allt blir det svårt att säkerställa att de betyg som ska jämföras avser jämförbara kontrakt och att de värderar egenskaper på samma sätt.
– Även om betygsskalan skulle innehålla tydliga krav och kriterier är det svårt att undvika att kriterierna kommer att tolkas olika av olika personer. Vi bedömer också att ett nationellt och heltäckande system kommer att innebära stora administrativa kostnader, både vid uppbyggandet av systemet och vid den löpande hanteringen och betygssättningen.

Vad är era största förhoppningar med den här typen av register?

– Det övergripande syftet är att öka leverantörernas möjligheter att konkurrera genom att leverera god kvalitet. För seriösa leverantörer minskar risken att de blir utkonkurrerade av företag som inte har vilja eller förmåga att uppfylla de krav som ställs i upphandlingarna.

Hur har reaktionerna sett ut sedan ni initierade det här förslaget? Från myndighetshåll, samt från leverantörer?

– När vi intervjuade olika aktörer i samband med uppdraget var det tydligt att de upphandlande organisationerna framförallt vill ha större möjligheter att undvika att teckna kontrakt med företag som de har dåliga erfarenheter av.

– Vi gjorde också en enkät till personer som arbetar med upphandlingar och den visade att 90 procent av dessa vill att ett nationellt system för uppföljning av kontrakt främst ska syfta till att hindra att leverantörer som tidigare misskött sig tilldelas nya offentliga kontrakt.

 

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste