Låga förtroendesiffror
Allmänhetens förtroende för Arbetsförmedlingens verksamhet har under många år varit lågt. Därför fattades hösten 2013 ett beslut om att på allvar ta reda på orsakerna bakom förtroendesiffrorna. Med hjälp av servicedesignföretaget Transformator Design genomförde de ett antal kundresor där de på olika sätt fick en förståelse för hur myndigheten kan bli bättre på att möta arbetsgivare och arbetssökandes behov och förväntningar.
Med insikterna från kundresan i bagaget involverades ett antal Arbetsförmedlingskontor i arbetet med att ta ett koncept för kunddriven verksamhetsutveckling och den utvecklingsmiljö som idag kallas Växthus. Där har man jobbat parallellt med praktiska lösningar för att öka kundnyttan samt att utveckla växthuskonceptet och hur det kan införas i hela organisationen.
– Genom att släppa in kunden i utvecklingsprocessen säkrar vi att vi utvecklar lösningar som möter kundernas behov, säger Caroline Enevold, chef för kunddriven verksamhetsutveckling på Arbetsförmedlingen.
Nu en global förebild
I och med utmärkelsen blir Arbetsförmedlingens arbetssätt en förebild för myndigheter världen över som också brottas med liknande problematik.
– Myndigheter världen över både jobbar och vill jobba kund- och medarbetarcentrerat. Genom att vinna detta pris visar Arbetsförmedlingen att de är det bästa exemplet på hur man kan jobba strukturerat och systematiskt med dessa frågor, säger Daniel Ewerman, vd på Transformator Design.
publicerad 2 november 2016