nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Arbetsförmedlingens Växthuskoncept innebär bland annat en utvecklingsmiljö där Arbetsförmedlingen kan testa och utveckla förändringar i samarbete med kunderna. FOTO: Camilla Veide

Arbetsförmedlingen vinner designpris

Arbetsförmedlingens koncept Växthus har vunnit en av de främsta utmärkelserna inom tjänstedesign.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I Amsterdam tidigare i veckan vann Arbetsförmedlingen utmärkelsen The Service Design Award  i kategorin ”Systematic and cultural change in the public sector” för sitt koncept Växthus.

”Arbetsförmedlingens sätt att jobba med kund- och medarbetarcentrering är det mest strukturerade och systematiska arbetssättet man kan hitta i världen just nu”, skriver juryn i sin motivering.

Låga förtroendesiffror

Allmänhetens förtroende för Arbetsförmedlingens verksamhet har under många år varit lågt. Därför fattades hösten 2013 ett beslut om att på allvar ta reda på orsakerna bakom förtroendesiffrorna. Med hjälp av servicedesignföretaget Transformator Design genomförde de ett antal kundresor där de på olika sätt fick en förståelse för hur myndigheten kan bli bättre på att möta arbetsgivare och arbetssökandes behov och förväntningar.

Med insikterna från kundresan i bagaget involverades ett antal Arbetsförmedlingskontor i arbetet med att ta ett koncept för kunddriven verksamhetsutveckling och den utvecklingsmiljö som idag kallas Växthus. Där har man jobbat parallellt med praktiska lösningar för att öka kundnyttan samt att utveckla växthuskonceptet och hur det kan införas i hela organisationen. 

– Genom att släppa in kunden i utvecklingsprocessen säkrar vi att vi utvecklar lösningar som möter kundernas behov, säger Caroline Enevold, chef för kunddriven verksamhetsutveckling på Arbetsförmedlingen. 

Nu en global förebild

I och med utmärkelsen blir Arbetsförmedlingens arbetssätt en förebild för myndigheter världen över som också brottas med liknande problematik.

– Myndigheter världen över både jobbar och vill jobba kund- och medarbetarcentrerat. Genom att vinna detta pris visar Arbetsförmedlingen att de är det bästa exemplet på hur man kan jobba strukturerat och systematiskt med dessa frågor, säger Daniel Ewerman, vd på Transformator Design. 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.