Bättre omsorg när alla gör lika

Alla människor måste ha en meningsfull vardag. På äldreboendet Södergården i Västerås jobbar man utifrån den devisen. Deras kvalitetsarbete gav dem nyligen BraVås hedersutmärkelse.

Mitt i ett bostadsområde i centrala Västerås ligger Södergården. Här bor 74 personer som inte längre klarar av att bo kvar hemma. Södergården har under den senaste treårsperioden arbetat aktivt för att öka trivseln för de boende. Främst har de jobbat mycket med att skapa en gemensam värdegrund för att vården ska bli lika, oavsett vem som genomför uppgifterna. Värdegrunden handlar om allt från vad ett värdigt bemötande innebär till vad som är bra vårdplanering, bra aktivering och en bra boendemiljö. När det gäller exempelvis bemötandet är det viktigt att de boendes integritet och självbestämmande respekteras. Personalen knackar alltid på dörren och presenterar sig samt talar om vad de ska göra innan de sätter igång. En bra vårdplanering innebär att varje person ska ha en individuell plan en vecka efter att de flyttat in. Alla får besök i hemmet innan flyttlasset går för att personalen ska kunna lära känna den boende och få viktig information innan de är på plats.

– Tidigare jobbade alla på olika sätt. Värdegrunden tog vi fram för att ha en gemensam plattform att stå på, berättar Lenita Hindersson som är enhetschef på Södergården.

Togs fram gemensamt

Processen med att ta fram värdegrunden var ganska långdragen eftersom alla medarbetare involverades. På alla avdelningar satte man upp tavlor. Under 16 olika rubriker fick medarbetarna fylla i vad de ansåg vara en bra boendemiljö, ett värdigt bemötande, bra läkemedelshantering etcetera. Utifrån de tankarna sattes sedan värdegrunden som alla nya medarbetare ska läsa, ihop. Till hjälp använde de BraVås arbetsmaterial som Lenita Hindersson tycker varit lättarbetat. Den gemensamma grunden innebär att man nu har något att stå på för att gå vidare i kvalitetsarbetet. Men enligt Lenita Hindersson var personalens delaktighet i att komma fram till dess innehåll minst lika viktig som själva dokumentet. Det har lett till en daglig diskussion.

– Vad som är speciellt för oss är nog att vi pratar väldigt mycket värdegrund, bemötande och hur man är professionell, säger Lenita Hindersson.

Meningsfull vardag

Värdegrunden har sedan utmynnat i en rad nya aktiviteter. Bland annat jobbar man mycket med att alla som bor på Södergården ska ha en meningsfull vardag.

– De som bott här har alltid varit hela, rena och mätta, men meningsfullheten har vi inte alltid varit så bra på, bekänner Lenita Hindersson.

Södergården har två personer anställda som ordnar aktiviteter för alla som vill vara med. Det finns ett kafé där man kan fika tillsammans, de har en frisörsalong där man kan gå och få håret lagt och naglarna lackade, de ordnar ostprovningar och utflykter, spelar bingo och har filmkvällar. En gång i veckan kommer Ethel och Gustav och underhåller.

– De som bor på åldershem är ofta ganska sjuka så det handlar inte om att de ska sy eller snickra, utan om enklare saker som ger meningsfullhet i vardagen, säger Lenita Hindersson.

Tidsplanering

Enligt Lenita Hindersson kan man få loss väldigt mycket tid till de boende genom bra planering, även om schemat i grunden är tajt.

Södergården jobbar sedan i april med ett färgsystem där personalen har olika ansvarsområden vilket signaleras genom en färgglad brosch på bröstet. Den med blå färg har i uppgift att sköta mathanteringen och grön färgmarkerings innebär att man har hand om tvättstugan. Båda färgerna svarar på larm.

Röd färg innebär att man har boendekontakt och har som jobb att sitta i dagrummet och finnas till. Kanske bläddra i gamla 30-talstidningar tillsammans med de boende och få dem att minnas, eller diskutera hur det var förr, hur man gjorde våfflor på järnspis, eller vad man gjorde av alla äpplen på hösten.

Varje morgon drar personalen sticka om vilken färg de ska ha under dagen och systemet har inneburit att var och en vet vad de har för uppgifter, vem som ska springa på larm, vem som har tvättstuga och kök och vem som ska finnas bland brukarna. Personalen mår bättre av att ha klara och tydliga ansvarsområden och de får loss tid, vilket gör att de kan tillbringa mer tid bland de äldre.

– Att det alltid finns någon medarbetare till hands har gjort att det blivit mycket lugnare på avdelningarna. Personer som annars stressar upp sig känner sig tryggare och fler kommer också ut och vill umgås, berättar Lenita Hindersson.

Utbildning

Södergården har också tagit fram individuella planer för alla, där det står vad de tycker om och inte tycker om, hur de förflyttar sig, om de kan tvätta sig eller inte, vad de gillar för mat och vill göra under dagen.

Under hösten kommer all personal att vidareutbilda sig kring vård vid livets slutskede och i hur man ska bemöta människor i kris. För många är det oerhört jobbigt att behöva flytta till ett äldreboende från sitt hem och kanske från en person de levt hela sitt liv med.

Framöver är också den stora utmaningen att hålla värdegrunden och kvalitetsarbetet levande. Det gör Södergården med att ha arbetsplatsträffar varannan vecka där de pratar om omvårdnad, etik och värderingar. Det kan exempelvis handla om att diskutera vad som är en bra måltidssituation, när man ska duka lite extra fint, eller om att prata om ett problem som uppstått under den senaste tiden. De har också en studiecirkel som handlar om värdering och etik.

– Kraven från samhället förändras, exempelvis är många som kommer hit både äldre och sjukare än vad de varit tidigare. Jag tror också att vi kommer att få allt högre krav på oss i framtiden, så det gäller att hänga med, konstaterar Lenita Hindersson.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste