Regeringens utredare anser att hälsan, trivseln och produktiviteten på arbetet kan bli bättre och vill att företag och organisationer engagerar sig mer arbetsmiljön.
Utredarna menar att det är viktigt för att minska sjukfrånvaron, inte minst den del som beror på arbetet. Men det är också viktigt för arbetsgivare som behöver rekrytera ny personal att kunna erbjuda en god arbetsmiljö.
Steg i rätt riktning
Sveriges kommuner och landsting (SKL) tycker att förslagen är ett steg i rätt riktning.
– Vi i kommuner och landsting har många anställda och tycker det är bra att utredningen försöker hitta positiva sätt att stödja oss i arbetet att ständigt förbättra våra arbetsplatser, säger Anders Knape, ordförande för SKL.
Trubbigt verktyg
SKL tycker däremot att förslaget som säger att företag som vill sälja tjänster eller produkter till kommuner, landsting och myndigheter ska tvingas redovisa att de har en god arbetsmiljö är dåligt. De menar att det redan finns möjligheter för kommuner och landsting att ställa etiska krav vid upphandlingar.
För att få arbetsgivare att ta medarbetares hälsa och trivsel på allvar föreslår också utredaren att sjukfrånvaron ska redovisas i företagens och organisationernas årsredovisningar. Men det menar SKL är ett alltför trubbigt verktyg och att det finns risk för att det blir missvisande siffror då långt i från all sjukfrånvaro är arbetsrelaterad.