Carema prisas för kvalitetsprojekt

Carema Sjukvård driver ett kvalitetsprojekt som går ut på att ge chefer och medarbetare en verktygslåda som de kan använda i sitt lokala förbättringsarbete. I förra veckan tilldelades företaget priset Årets kvalitetsprojekt, som delades ut av SFAM-Q, kvalitetsrådet inom Svensk förening för allmänmedicin under deras nationella kvalitetsdag.

Juryn delade ut priset till projektet Best Practice för att det är ett bra exempel på utmanande och nyskapande förbättring i SFAMQs anda med mätning, återkoppling och hela personalens delaktighet i förbättringsarbetet.

Verktygslådan används av cirka 50 verksamheter inom Carema sjukvård, och syftar till att identifiera och genomföra det bästa sättet att driva vårdcentraler på bland annat genom att yrkesgruppernas ansvar renodlas. På så vis ska verksamheten bli effektivare, få god ekonomi och hög kvalitet.

– En vårdcentral kan ses som ett antal kugghjul av olika yrkesroller, där samverkan och koordination får hjulen att snurra tillsammans. Genom koncepten kan en gemensam målbild skapas, vilket ger en ändamålsenlig organisation med systematiska uppföljningar av vårdens kvalitet och korrigeringar av avvikelser. Det ger möjlighet till god vård och bra arbetsmiljö med god samhällsekonomi, säger kvalitetsansvariga Maria Pierrou.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste