Delaktighet skapar lojalitet

En av nyckelfaktorerna för att skapa en arbetsplats med lojala anställda är en väl fungerande kommunikation och att de anställda känner sig delaktiga i beslut som rör det egna arbetet. Det visar en studie som Linda Larsson och Ulrika Johansson vid Karlstad universitet genomfört där de intervjuat anställda med olika befattningar om synen på lojalitet.

I studien framgår att det att råder en samstämmighet i synen på vad lojalitet egentligen är, oavsett vilken nivå i företaget medarbetaren befinner sig på. Att känna tillit till och ha förtroende för sina arbetskamrater, för företaget och för verksamheten är kännetecknande för en arbetsplats med lojala medarbetare. Känslan av samhörighet och trivsel är också viktiga pusselbitar.

Viktigt för att känna lojaltet med företaget och dess verksamhet är också att medarbetarna upplever att de bidrar med något till företagets utveckling och möjlighet att överleva på en konkurrensutsatt marknad.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.