Det här är Lean

Lean har blivit världens mest spridda affärskoncept. Det menar författarna till boken Vad är Lean? Här ger de svaren på varför.

Niklas Modig och Pär Åhlström, båda forskare inom Lean, har sammanfattat sina kunskaper och erfarenheter och argumenterar i den nya boken att grundorsaken till problem som missnöjda kunder, långa väntetider och bristande kvalitet är suboptimerade verksamheter. Istället för att titta på helheten fokuserar man för mycket på att effektivisera verksamheters olika delar. I boken benämns fenomenet som ”effektiva öar i ineffektiva oceaner”.

I boken presenteras en ny form av effektivitet så kallad flödeseffektivitet. istället för att se enskilda funktioner fokuserar man på kundens behov. Med en helhetsförståelse kan problem undvikas och elimineras och kundupplevelsen förbättras genom kortare köer, frigjord kapacitet och effektivare processer.

– Toyota utvecklade flödeseffektivitet, i västvärlden känt som ”lean”. Det är ett radikalt annorlunda sätt att tänka kring verksamhetsutveckling. Boken förklarar vad lean är och varför konceptet kan förbättra och utveckla svenska verksamheter, säger Pär Åhlström.

Boken ges ut av Handelshögskolan i Stockholm.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.