Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Engagagemanget ökar under coronakrisen

Ledarskap En ny undersökning från Kantar Sifo visar engagemanget bland medarbetarna har ökat under pandemin. Samtidigt är förtroendet för cheferna är rekordhögt.

Engagagemanget ökar under coronakrisen
Många medarbetare i dag känner en förändringsvilja som jag tror speglar sig i ett ökat medarbetarengagemang, säger Lena Bjurner, Sveriges HR Förening.

Tidigare mätningar visar att det finns ett samband mellan förtroendet för ledningen och dess förmåga att ge en tydlig riktning och vad som skapar delaktighet och engagemang.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

Kantar Sifos Orvesto Näringslivs undersökning visar att förtroendet för cheferna är rekordhögt trots att många har jobbat hemma under coronakrisen.

Det är 69 procent av de yrkesverksamma svenskarna mellan 21–65 år som har ett stort förtroende för sin närmaste chef.
Undersökningen visar också att medarbetarna är mer engagerade, känner större stolthet inför jobbet och det är också allt fler som kan tänka sig att rekommendera sin arbetsplats.

Startat en våg av förändringar

Lena Bjurner, vd och generalsekreterare på Sveriges HR Förening, menar att trots att pandemin är en av vår tids största utmaningar har den även i likhet med andra kriser startat en våg av förändringar.

– Pandemin har accelererat digitaliseringen, vilket har skapat nya möjligheter och arbetssätt. Samtidigt ställer detta också krav på ett mer transparent, innovativt och mänskligt ledarskap, vilket vi nu ser positiva resultatet kommenterar Lena Bjurner.

Utöver det ökade förtroendet för den närmaste chefen finns även hög tilltro till den högsta företagsledningen: 58 procent instämmer i att de känner stort förtroende för sitt företags ledningsgrupp, att jämföra med fjolårets 53 procent. Det är den största ökningen sedan Kantar Sifo började mäta förtroendet för ledningen 2016.

Möjlighet att bygga

– Nu gäller det för organisationer att utnyttja det momentum som finns, den som blir kvar i gamla mönster riskerar att hamna på efterkälken. Det är nu vi har möjlighet att bygga en gemensam väg framåt, där människor och teknik samarbetar och skapar ett innovationsklimat för hållbar tillväxt. En förändringsvilja och en kraft som jag tror att många medarbetare i dag känner, säger hon och menar att det även är något som speglar sig i medarbetarengagemanget som är högre än tidigare.

Katarina Önell, seniorkonsult på Kantar Sifo, konstaterar att alla deras tidigare mätningar pekar på att det framför allt är förtroendet för ledningen och en tydlig riktning i arbetsprocesserna som skapar delaktighet och engagemang.

– Plus att det är väldigt viktigt att sunda värderingar reflekteras i det dagliga arbetet, då läggs också en grund för delaktighet och samarbete. Allt detta har krisen hjälpt oss att göra. Kris och utveckling har gått hand i hand, säger hon.

Om undersökningen
I Orvesto Näringsliv beskrivs i första hand den arbetade befolkningens mediekonsumtion. Utöver mediekonsumtion undersöks och kartläggs även tusentals målgrupper i Undersökningen. I årets undersökning, som genomfördes under perioden 17 mars – 27 maj 2020, har 14 744 personer deltagit. Dessa representerar en population av strax över 4,8 miljoner människor i åldrarna 21-65 år med en taxerad årsinkomst på minst 100 000 kr. Samtliga respondenter har fått välja att svara på undersökningen postalt eller digitalt.

 

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.