Idag sänds Kvalitetsmagasinets konferens Förändringsledningsdagen direkt från tidningens tv-studio. Quickchannels vd Viktor Underwood berättade om de förändringsprocesser han har drivit under sina tio år som vd för videostreamings-bolaget.
Fem lärdomar från Quickchannels stora förändringsresa
FÖRÄNDRINGSLEDNING Quickchannel har gått från att vara ett entreprenörsdrivet bolag i Sverige till att bli en internationell aktör. Under Förändringsledningsdagen delar vd Viktor Underwood med sig av de misstag han och bolaget gjort, och vad de lärt sig längs vägen.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
1. Förändring måste ske i rätt takt
När Quickchannel snabbt växte från 7 till 30 anställda under 2020-2021 förändrades organisationen i grunden. De gick från en liten, nära grupp till ett team där fler chefer behövdes, samtidigt som efterfrågan på deras videolösningar exploderade under pandemin.
Ett av misstagen var att genomföra för många förändringar samtidigt. Detta skapade osäkerhet, otydliga roller och en hög personalomsättning. Lärdomen? Prioritera de viktigaste förändringarna och genomför dem med fokus.
2. Förändringsledning kräver kommunikation
Att leda en internationell expansion på distans under pandemin visade hur svårt det är att få ihop en organisation när team sitter geografiskt utspridda. Quickchannel införde en fast struktur med måndagsmöten för att tydliggöra veckans prioriteringar och wrap-up-möten på fredagar för att lyfta fram vinster. Dessutom införde Viktor Underwood månadsvisa stormöten där de kunde koppla tillbaka till strategin.
Dessa möten bidrog till ökad transparens och delaktighet, vilket i sin tur skapade engagemang.
3. Ta kulturskillnader på allvar vid sammanslagningar
Vid sammanslagningen mellan Quickchannel och konkurrenten Screen9 2022 blev det tydligt hur viktigt det är att integrera två olika kulturer. Initialt underskattades betydelsen av att få ihop teamen – eftersom ledningen kände att mixen var perfekt med stark teknisk kunskap i ena bolaget och en stark kommersiell del i det andra.
4. Radical Transparency – full öppenhet bygger förtroende
Under 2023 nådde Quickchannel sin lägsta Enps (Employee Net Promoter Score) på -50, ett tydligt tecken på att förtroendet för ledningen var kört i botten. Dessförinnan hade Quickchannel först gasat och anställt tio personer, sen kom den ryska invasionen av Ukraina och försämrat ekonomiskt läge, och sen tvingats säga upp flera medarbetare.
För att vända situationen införde Viktor Underwood ”radical transparency”. Istället för att bara lyfta fram det positiva började han dela både framgångar och de största utmaningarna med hela teamet. Han införde också en anonym frågestund efter varje stormöte där medarbetare kunde ställa vilka frågor som helst.
5. Ledningen måste vara närvarande i förändringsresan
Det är viktigt att ledningen aktivt driver och deltar i förändringsarbetet. Det räcker inte att bara kommunicera mål och strategier – ledarna måste också vara synliga i genomförandet och stödja teamen i deras utmaningar.
Viktor Underwood exemplifierar med när de bytte koncernspråk till engelska så behövde han visa vägen.