Företags webbplatser möter inte kunders krav

Att bli mer aktivt och personligt bemötta är svenskarnas krav på företags webbplatser. Idag är sex av tio missnöjda med bemötandet. Det visar en undersökning från Episerver.

En webbplats är företagets ansikte utåt. Men bemötandet kunderna får på webbplatsen är inte vad de hade önskat. Sex av tio är missnöjda och skulle önska ett mer personligt bemötande på webbplatsen. Dessutom är det fyra av tio svenskar som en gång i veckan lämnar eller avbryter köp på grund av för dålig information eller att de inte får den hjälp de behöver.

– Att så många lämnar en webbplats för att den inte engagerar och tar hand om besökaren leder till förlorade affärsmöjligheter. Med stor sannolikhet går de till en konkurrents webbplats istället, säger Peter Larsson, vd på Episervers.

Flitiga webbanvändare

Högst är kraven från unga konsumenter. I gruppen mellan 18 till 26 år vill 44 procent ha en bemannad chatt där de kan få direktkontakt med företagets personal. I den åldersgruppen är också önskan webbplatser med communityfunktioner, där de kan komma i kontakt med andra kunder, medlemmar eller användare, störst.

Och att svenskarna använder webben är tydligt, 41 procent besöker fler än fyra företags webbplatser varje dag.

Så vill kunderna bli bemötta på webben:

1. Genom en bemannad chatt.

2. Genom att webbplatsen visar information baserat på mitt beteende.

3. Genom att jag kan lämna mina åsikter direkt på företagets webbplats.

4. Genom att jag kan komma i kontakt med kunder, medlemmar eller användare.

5. Genom skräddarsydda erbjudanden baserat på tidigare köp.

6. Genom en pop-up-ruta där företaget frågar om jag behöver hjälp.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste