Tandvårdshuset Älmhult är ett företag inom Pratikertjänst. Tio medarbetare erbjuder tandvård för barn, ungdomar och vuxna. För ungefär tio år sedan certifierade sig företaget som Skandinaviens första tandvårdsklinik enligt ISO 9001. Vägen därefter har kantats av flertal utmärkelser och det som gör just Tandvårdshuset Älmhult framgångsrikt är satsningen på kvalitet framför lägre pris. Svensk tandvård är en bransch i förändring med ökad konkurrensutsättning. Vissa har i den förändringen valt pris som enda konkurrensmedel. Tandvårdshuset Älmhult har valt kvalitet, säger vd Anders Elner som menar att man nu fått kvitto på att det var rätt beslut.
Individuellt ansvar
2005 fick Tandvårdshuset Älmhult utmärkelsen Praktikertjänst Gemma och ett år senare utmärkelsen Vård och omsorg av Sveriges kommuner och landsting. I motiveringen för utmärkelsen Svensk kvalitet 2008 som delas ut av SIQ står det bland annat:
”Verksamheten kännetecknas av ett ändamålsenligt och effektivt verksamhetssystem och en påtaglig kvalitetskultur hos engagerade och delaktiga medarbetare med stort individuellt ansvar”.
Dessutom poängteras den raka och omedelbara kommunikation som används inom företaget samt det förebyggande arbete som bedrivs, framför allt inom barnatandvård.
– Vi har tillsammans visat att vi på ett målmedvetet sätt utvecklat vår verksamhet och nått goda resultat. Det är ett lagarbete där alla medarbetare varit involverade och delaktiga, säger Anders Elner.