Marknadsföring som väcker nyfikenhet

En bra berättad historia väcker intresset, oavsett om den är sann eller inte. Om användandet av historier i marknadsföringen handlar denna bok där teori blandas med praktiska exempel.

Marknadsföring som väcker nyfikenhet

Storytelling handlar om hur organisationer kan bygga upp verksamheten runt en sann eller påhittad historia. Historier involverar oss känslomässigt och stimulerar vår fantasi. Detta passar utmärkt i en tid när det ofta handlar om att tillfredsställa kundernas egenutveckling och självförverkligande. En välkonstruerad story ger förtaget en stark identitet och lockar kunder. Men storyn har också ett viktigt internt syfte för att stärka vi-känslan och kulturen eller skapa utseende på lokalen och miljöer. Storytelling har idag blivit lika mycket en fråga om storyselling.

Målet med boken är att ge ökad förståelse för begreppet och hur man kan arbeta strategiskt för att utveckla sin verksamhet genom att skapa en helhetsbild av sitt koncept och skapa upplevelser för sina kunder. Teori blandas hela tiden med verkliga exempel.

Vi får ta del av historien om Farbror Hjördis Bar, Restaurang och Grejer, en framgångsrik restaurang uppbyggd kring en story skapad runt ett gammalt foto med en man i kvinnokläder mitt i en grupp damer. Vi får följa utvecklingen av Joe Farelli’s uppbyggd kring en fiktiv historia om en italienare som åkte till USA och öppnade en restaurang, men som så småningom fann att det var dags att flytta på sig och hamnade i Göteborg. Ett annat exempel är Stora Hotellet i Fjällbacka uppbyggt kring bygdens historia och fiskarsonen, som lämnade Fjällbacka och kom hem förmögen efter 50 år på sjön och ville visa Fjällbackaborna världen.

Storytelling kan handla om varumärkeshistoria, men också reklamhistoria, exempelvis ICA:s reklamfilmer om livet i ICA-butiken, eller ”historien om historien” (”backstory”), som när en känd företagsledare skriver en bok om sin historia som företagsledare. Det kan handla om destinationsutveckling, som Pajala runt boken om Vittula, Ystad som upplevelseområde ”i Wallanders spår” med guidade vandringar via Fridolfs konditori där han åt sin ”sillamacka”, Astrid Lindgrens sagovärld i Vimmerby där besökarna träffar Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga och ser Villa Villerkulla och Bullerbyn, eller Ostriket uppbyggt runt Västerbottensosten och historien om dess tillkomst.

Storytelling är ett fascinerande tema med användning långt utanför turismen som behandlas på ett intressant, välskrivet och väl komponerat sätt i denna bok.

Fakta

Storytelling. Marknadsföring i upplevelseindustrin

Författare: Lena Mossberg & Erik Nissen JohansenFörlag: StudentlitteraturISBN 91-44-03978-6

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.