Inspiration till bättre möten

Möten kan vara både tråkiga och ostrukturerade. Men genom medvetenhet och en gnutta kunskap är det fullt möjligt att förändra möten som känns otillfredsställande, menar författarna till denna bok som enligt Kvalitetsmagasinets recensent inspirerar till nytänkande.

Vi har alla varit på mängder av möten som känts meningslösa, trista och tråkiga. Ett problem är att mötena inte är strukturerande och förberedda på ett lämpligt sätt. Ett annat är att många deltagare inte känner sig hörda och lätt kommer i skuggan av andra, som är mer dominerande – chefer eller andra medarbetare. Delaktighet, medverkan och dialog bör vara honnörsord i givande möten. Alla bör vi våga och alla bör få tillfälle att säga sin mening. Vi har alla något att lära i konsten att umgås under ordnade mötesformer. Mötesteknik är generellt sett ett område som ofta försummas.

Boken är formad utifrån ett scenario som utspelar sig inom ett företag med uppenbara behov att skapa nya och bättre fungerande mötes- och samarbetsformer. Vi får följa företaget McLaggry med dess chef och medarbetare i olika fingerade möten, som informationsmöten, utvecklingssamtal och samrådsmöten. Vi lär känna Erik, Gustav, Anette och andra medarbetare i företaget, deras känslor och reaktioner i olika situationer före, under och efter dessa möten. I anslutning till dessa mötesbeskrivningar görs reflektioner och kommentarer och författarna delar med sig av förbättringsidéer. På detta sätt får vi följa McLaggry i utvecklingen mot bättre, trivsammare och mer givande möten.

Boken belyser konflikten mellan en chefs behov att styra och behovet hos medarbetarna att känna sig delaktiga, kunna påverka och vara kreativa. Här reflekteras kring gruppens arbetsformer, roller och syfte. Här ventileras ordningsregler, som kallelse och mötesprocedurer. Här diskuteras också hur man bör förbereda mötet och hur man skapar det kreativa samspelet i en dynamisk grupp och hur man förebygger konflikter. I boken belyses också kommunikationen under möte med ordets betydelse, men också vikten av kroppsspråk, röstläge och inlevelse.

Boken vänder sig till alla som deltar i möten på jobbet (vem gör inte det?) och har behov av utveckling på området (vem har inte det?). Detta är en handbok för alla medarbetare på varje arbetsplats och för varje arbetsgrupp som önskar göra något mer av sina möten.

Boken inspirerar till nytänkande som kan få ett möte att bli mer informativt och präglat av delaktighet, reflektion och goda beslut. Den diskuterar däremot inte formalia när det gäller möten med juridiskt eller ekonomiskt ansvar och där det gäller att följa stadgeenliga protokoll.

Fakta

Bättre möten på jobbet

Författare: John Nyström & Monica Wallén

Förlag: Studentlitteratur

ISBN 91-44-03458-X

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste