Hej, Eva Lagercrantz!
I januari intog du din nya roll som kvalitetschef på undersökningsföretaget Demoskop.
Vad har du för tidigare erfarenhet?
Karriär Läget är tufft i undersökningsbranschen. Nu, mer än på länge, behövs kvalitetsarbete. Det säger Eva Lagercrantz, Demoskops nya kvalitetschef.
I januari intog du din nya roll som kvalitetschef på undersökningsföretaget Demoskop.
Vad har du för tidigare erfarenhet?
– Jag har jobbat som strategisk rådgivare och affärsutvecklare inom undersökningsbranschen sedan slutet på 90-talet, dels på olika undersökningsinstitut och dels under egen regi. Det hela började på mjukvaruföretaget SPSS. Jag är statistiker i grunden och arbetade som lärare där i bland annat undersökningsmetodik. Så kom jag in i branschen.
Hur går det på ditt nya jobb?
– Jag tycker att det går bra! Sen är det svårt, för kvalitetsområdet är brett. Det finns mycket att göra, särskilt nu i denna utmanande tid.
På vilket sätt är denna tid utmanande inom branschen?
– Allmänheten drunknar i undersökningar, vilket leder till att färre och färre svarar. Därför är det svårt att skapa tillförlitliga data. Det är särskilt svårt att nå ungdomar eftersom vi i branschen använder oss av traditionella metoder såsom e-post och telefoni. Det är också svårt att nå folk i utanförskapsområden, och de som inte kan svenska. Vi måste hitta sätt att hänga med i utvecklingen, och sätt att framtidssäkra representativa data. Jag ska se hur vi kan gå framåt.
Hur ligger ni till idag?
– Jag tror att vi på Demoskop ligger i framkant, och det är till stor del därför som jag började jobba här. Demoskop är snabbfotat och testar nya tekniker, vilket jag gillar. Branschen kan inte jobba på som den alltid har gjort.
Vad testar ni?
– Bara om man tittar på AI-teknologi så har vi kommit långt. Vi har till exempel ett egenutvecklat AI-verktyg. I den kan vi ladda upp våra databaser lokalt för att träna modellen på ett tryggt sätt. Vi håller på att undersöka vinster med generativ AI.
Vilken är din svåraste utmaning som kvalitetschef?
– Det svåraste är att bygga bort flaskhalsar. Jag ska försöka få till en mer effektiv arbetsplats för att i slutändan kunna skapa bättre analyser.
Vilken är din största styrka?
– Jag har jobbat länge inom branschen, och dessutom har jag erfarenhet av alla delar i processen, från datainsamling och analys till kundmöte. Därför tror jag att jag är bra på att sy ihop organisationen.
Hur nödvändigt är kvalitetsarbete i undersökningsbranschen?
– Det finns ett jättestort behov. Det är viktigt att det är hög kvalitet i alla steg – från frågor och respondenter till analys och presentation. Det kan gå fel i många steg. Dessutom är det oerhört viktigt att våra data, som används av många, är tillförlitlig, avslutar Eva Lagercrantz.