Tele2:s nya föräldrasatsning ska säkra inkluderingen

Företagskultur Tele2 har sedan länge satsat på sin introduktionsprocess. Syftet är att nyanställda ska komma in i jobbet på smidigaste möjliga sätt - och känna engagemang i ett tidigt skede. Som en del av detta har företaget nu tagit fram en satsning för föräldralediga.

Tele2:s nya föräldrasatsning ska säkra inkluderingen
Helen Brown. Foto: Tele2 och Stockadobe

19 småttingar och deras föräldrar besökte nyligen Tele2:s huvudkontor i Kista i Stockholm. Var de där för att hitta en ny öppen förskola? Nej, de skulle hälsa på familjernas arbetsgivare.

– Vi är alltid ute efter wow-faktor, vi vill att medarbetarna kommer ihåg sin preboarding, onboarding- eller reboarding-process som en positiv upplevelse, säger Helen Brown, chef för operativa HR-frågor samt talangförsörjning på Tele2.

Trygghet vid återgång

Preboarding innebär att man informerar och peppar en blivande anställd inför onboardingen – det vill säga introduktionen hos den nya arbetsgivaren. Det nya begreppet reboarding innebär att medarbetaren introduceras på nytt efter ett längre uppehåll från arbetet. Det kan röra sig om långtidssjukskrivningar, studier eller föräldraledighet. Den sistnämnda gruppen har nu fått en helt egen arena för att få inblick i företagsutvecklingen när det har varit borta från jobbet en period.

– I arbetet med onboarding har frågan kring att ta hand om anställda som kommer tillbaka uppstått. Många föräldralediga är borta i omkring ett år. Då kan det kännas skönt att komma in under den perioden och få en update om vad som har hänt sen sist, träffa kolleger, och möta personer i samma situation som en själv, säger Helen Brown, och tillägger:

– Vi pratar mycket om digitalisering men vi ska inte glömma bort värdet av att träffas fysiskt, det skapar bra förutsättningar för framtida nya nätverk och bra samarbete. Vi ville skapa en miljö som var avslappnad både för föräldrar och barn.

Bara för den som vill

Än så länge har initiativet testats som en pilot, vid ett tillfälle på Tele2:s huvudkontor. Responsen hos de som dök upp ihop med sina bebisar och småbarn var odelat positiv, både hos deltagarna och övriga anställda som fick chansen att träffa sina föräldralediga kolleger. Samtliga av kontorets föräldralediga bjöds in, och ungefär hälften valde att närvara.

Träffen är helt frivillig, understryker Helen Brown.

– Alla medarbetare måste ha möjlighet att ha balans i tillvaron. Vissa känner ett behov av att hålla sig uppdaterade, andra vill fokusera helt på föräldraledigheten under den perioden. Det är självklart också okej.

De som inte dyker upp på den här typen av träff, får de också möjlighet till att återintroduceras – fast efter föräldraledigheten?

– Absolut, vi ska bygga en slags mini-onboarding för alla som kommer tillbaka, för det händer mycket på ett år. Sedan är vår onboarding-sida öppen för alla våra medarbetare, där hittar man information om vår strategi, kultur, varumärken, policys, med mera.

Vad skulle du säga är den viktigaste fördelen med satsningen?

– Att våra medarbetare fortsätter att känna sig som en del av Tele2, och inte tappar kontakten med oss. Vissa vill som sagt stänga av helt, vissa vill inte det. Det här tillfället ska ses som en möjlighet att vara delaktig om man känner ett behov av det.

Hur ser framtidsvisionerna för det här projektet ut?

– Jag hoppas att vi kommer köra det här flera gånger, kanske till och med som ett årligt event. Jag hoppas också att fler får upp ögonen för den här typen av processer, för i grund och botten handlar det om att säkra inkluderingen av företagets alla anställda – som en del av vår hållbarhetsstrategi.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.