5 snabba med SJ:s vd om nya uppdraget

Kundfokus I mars tar SJ över pendeltågstrafiken i Stockholm, efter att avtalet med MTR avslutats i förtid. Vd:n Monica Lingegård lovar att bolaget ska jobba stenhårt för att förbättra den allmänna kundupplevelsen och driftsäkerheten.

5 snabba med SJ:s vd om nya uppdraget
Monica Lingegård, vd på SJ. Foto: Adobe Stock

Hallå där, SJ:s Monica Lingegård!

I mars bär det av. Vad är ert mål?

– Målet är att leverera en pendeltågstrafik som är effektiv, säker och som resenärerna kan lita på.

Du har sagt att det är mycket som behöver förbättras efter MTR – fordon, medarbetare, kultur, ansvar – Var börjar man och hur ska SJ gå tillväga? 

– Vi genomför just nu en omfattande analys av den nuvarande situationen och hur vi ska fördela våra resurser. Men vi kommer inte kunna ha en färdig plan förrän vi tagit över verksamheten fullt ut. Förbättringar kommer ske successivt och vårt fokus kommer vara brett för att det ska bli så bra som möjligt för både resenärer och medarbetare. 

Hur lång tid innan kunderna kan se förbättringar? 

– Det kommer inte ske över natt, vi behöver få tillgång till verksamheten för att fullt ut kunna analysera och därefter förbättra. Exempelvis behöver vi få tillgång till fordonen innan vi kan påbörja arbetet med att få ut fler pendeltåg i trafik. Det kommer dröja innan resenärerna märker av några förbättringar. 

I en intervju med DN sade du att saker rentav kan bli sämre när ni tar över, eftersom ni har strikta säkerhetskrav och därför kan komma att behöva ta fler tåg ur bruk. Vet ni redan nu att säkerhetskraven som SJ har är hårdare än MTR:s?

– Jag har inte insyn i och kan inte kommentera nivån på MTR:s säkerhetskrav. Säkerhetskraven hos SJ är strikta och ligger i linje med branschstandarder och regleringar. 

Hur kan du vara så säker på att ni kommer göra ett bättre jobb än MTR?

– Pendeltågstrafiken i Stockholm har haft problem under en längre tid. Jag tror och hoppas att vår erfarenhet av att ha varit operatör av pendeltågen kommer leda till förbättringar för resenärerna, men också den kunskap och erfarenhet vi har samlat på oss under åren genom att vara Sveriges största tågbolag. Dessutom har vi en helt annan överenskommelse med trafikförvaltningen som bygger på samverkan och partnerskap. Det ger oss bättre förutsättningar. Det kommer ta tid, men vi kommer jobba stenhårt för att förbättra den allmänna kundupplevelsen och driftsäkerheten, skriver Monica Lingegård i ett mejl till Kvalitetsmagasinet.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste