Livserfarenhet ger hög status

Arbetsmiljö Att ha upplevt mycket i livet smäller högre än att ha de senaste tekniska prylarna. Det visar arbetslivspanelen Manpower Work lifes undersökning av svenskarnas syn på status. Nästan varannan svensk tycker också att de har ett ganska eller mycket statusfyllt jobb.

Enligt undersökningen har svenskarna en avspänd syn på status. Endast var tredje svensk, 37 procent, anser att det är ganska eller mycket viktigt med status. 39 procent säger sig sträva efter ett jobb med hög status. Nästan varannan i undersökningen, 47 procent, tycker sig ha ett ganska eller mycket statusfyllt jobb.

Skillnaderna är stora mellan olika branscher. Anställda inom marknad/reklam/pr/information, management och forskning/utveckling fäster störst vikt vid status medan det är mindre betydelsefullt inom till exempel hantverksyrken, handel och service.

Enligt undersökningen rangordnar svensken mjuka värden betydligt högre än mer traditionella statusmarkörer som ”en snygg bil” eller ”sommarställe utomlands”. Högst upp på listan över statusmarkörer som svenskarna själva helst vill uppnå kommer livserfarenheter och en bra balans mellan arbete och fritid.

– Det är glädjande att så många tycker att de har ett statusfyllt jobb. Det skulle kunna tolkas som att de ändå tycker att de har en bra balans i livet, säger Monica Längbo.

Vilka statusmarkörer skulle du själv helst vilja ha eller uppnå?

Topplistan

  1. Ha upplevt mycket i livet: 41 procent
  2. Ha bra balans mellan arbete och fritid: 41 procent
  3. Vara en bra förälder: 32 procent
  4. Vara lyckligt gift: 32 procent
  5. Resa mycket i världen: 25 procent
  6. Vara allmänbildad: 25 procent
  7. Ha ett högavlönat jobb: 25 procent

Bottenlistan

  1. Ha de senaste tekniska prylarna: 1 procent
  2. Vara bra på en sport: 3 procent
  3. Ha doktorerat: 3 procent
  4. Ha en fin/snygg bil: 4 procent
  5. Ha sommarställe utomlands: 4 procent

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste