Ny app underlättar arbetsmiljöansvaret

Arbetsmiljö Prevent lanserar en app till mobilen som ska förbättra arbetsmiljön vid bemanning och uthyrning.

Ny app underlättar arbetsmiljöansvaret

Att arbetsmiljöansvaret lätt faller mellan stolarna för bemanningsanställda bekräftades i en rapport som IVL Svenska Miljöinstitutet presenterade tidigare i veckan. Nu lanserar arbetsmiljöorganisationen Prevent en mobilapp som förenar flera av de förslag till förbättringar som IVL lägger fram i rapporten.

Bland annat förenklar appen systematisk dokumentation såväl som sammanställning av genomförda riskbedömningar och vidareförmedling av informationen till nyckelpersoner i arbetsmiljöarbetet.

Appen innehåller checklistor som utgår från Prevents befintliga checklistor för bemanningsbranschen och är uppdelade i före, under och efter uppdraget. All information lagras digitalt och kan kompletteras med bilder och geografisk positionering.

Almegas arbetsmiljöexpert Jan Johansson tror att det kan bli ett effektivt verktyg.

– Möjligheterna att dokumentera, skicka och analysera de riskbedömningar som genomförs är med den digitala tekniken betydligt enklare och effektivare än ”pappersmetoden”. Informationen kan dessutom skickas direkt in i personaldatasystemet, säger Jan Johansson.

Appen har tagits fram på initiativ av bransch- och arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen. Den finns för både iPhone och Andorid och kan laddas ned här.

Här kan du se en video om hur arbetsmiljöappen fungerar.

http://youtu.be/bDi-h_Pcwow

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste