Ny rapport: Lean kan hjälpa resebranschen att skapa större kundvärde

Förbättringsarbete Resebranschen borde anamma lean it för att bättre kunna bemöta kundernas alltmer komplexa och föränderliga behov. Det är slutsatsen i den nya rapporten, Cleared for take-off.

Ny rapport: Lean kan hjälpa resebranschen att skapa större kundvärde

Om inte reseföretagen börjar förbättra sig enligt lean it nu, löper de stor risk att halka efter. Det menar James Woudhuysen, professor inom prognos och innovation vid De Montfort University i Storbritannien.

– Resenärer, reseföretag och resesäljare förväntar sig att it-lösningarna ständigt förbättras. De vill att lösningarna ska levereras snabbt och förväntar sig nya applikationer till en rimlig kostnad, säger han.

Detta, menar James Woudhuysen, har företagen möjlighet att bemöta med lean it. I rapporten, Cleared for take-off, uppmanas företag inom resebranschen att snarast möjligt sätta igång med förbättringsarbete enligt lean. Detta kan, enligt James Woudhuysen, göra det möjligt att nå snabbare utvecklingstider för nya tjänster och appar och att skapa större intäkter från marknadsnischer.

– Lean kan hjälpa reseföretagen att erbjuda mer varierade och intelligenta funktioner till sina kunder på ett sätt som bättre möter kundernas behov. I slutändan är det dessutom något som förbättrar den sammanlagda reseupplevelsen, säger James Woudhuysen.

Rapporten, Cleared for take-off, är skriven på uppdrag av företaget Amadeus som tillhandahåller it-system för resebranschen.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.