Hur kan man skapa goda arbetsförhållanden för personalen i hemtjänsten samtidigt som man erbjuder hög service och kvalitet för brukarna? Detta ska nu undersökas i ett projekt vid Centrum för folkhälsa i Stockholms läns landsting. Syftet med projektet är att kartlägga vilka eventuella målkonflikter som kan påverka ekonomin, verksamhetskvaliteten och arbetsförhållanden för enhetschefer och personal och om det finns några skillnader mellan privata och kommunala verksamheter. Två privata och två kommunala arbetsplatser i två kommuner ska undersökas. Intervjuer ska göras med nyckelpersoner, enhetschefer och politiker.
– Utgångspunkten för studien är att det förekommer målkonflikter mellan lagar, avtal, ekonomi, verksamhetskvalitet och arbetsförhållanden, säger Ingela Målqvist, beteendevetare och initiativtagare till projektet. Detta i sin tur tvingar fram en ensidig betoning av ekonomin som ofta går ut över kvaliteten och personalens arbetsförhållanden.
Resultatet av studien ska ligga till grund för en checklista som beställare kan använda sig av vid upphandlingar för att balansera ekonomi och verksamhetskvalitet samt förebygga pressade arbetsförhållanden.