nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

SIQ:s nya managementmodell anpassad till framtidens utmaningar

Idag släpps SIQ:s nya managementmodell som ska ligga till grund för Utmärkelsen Svensk Kvalitet och Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola. Modellen har utvecklats med stöd från bland annat Tillväxtverket och Vinnova.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kraven på att dagens ledare måste kunna lära om och lära nytt ökar. Och när forskningen visar att ständiga förbättringar och kundorientering fortsatt kommer att vara kärnan i kvalitetsutvecklingen anpassar nu SIQ:s sin managementmodell för att även framöver kunna vara ett relevant stöd för svensk verksamhetsutveckling.

SIQ:s modell för kundorienterad verksamhetsutveckling har funnits sedan 1991 men anpassas nu efter två års forskning och utvecklingsarbete till dagens förutsättningar där exempelvis förmågan att snabbt anpassa sig till nya förutsättningar och utmaningar är avgörande.

Forskning har identifierat vilka utmaningar som organisationer står inför som inte omhändertagits i SIQ:s kvalitetsmodeller tidigare. Det kan vara hög förändringstakt som beror på digitaliseringen och globaliseringen som utmanar kundlojaliteten. Dessa utmaningar är nu inarbetat i den nya managementmodellen.

Excellencemodeller är designade för att stärka en kultur som leder till en mer framgångsrik organisation. Vad är det då för kultur som ska stöttas? Enligt SIQ:s behöver varje organisation ha en bredare syn på sin verksamhet. Kundfokus, processorientering och ständiga förbättringar är fortfarande viktiga faktorer menar Åsa Rönnbäck, forskningschef på SIQ. Men det krävs mer.

–Den organisation som förstår och tillfredsställer kundernas behov och förväntningar samtidigt som de kontinuerligt minskar sin resursåtgång är vanligtvis också den ekonomiskt mest framgångsrika och lönsamma organisationen inom en viss bransch. Ekonomisk hållbarhet räcker dock inte. Man måste även ta hänsyn till alla sina intressenter och även bidra till social och ekologisk hållbarhet.

En annan viktig framgångsfaktor är att dagens organisationer behöver utveckla arbetssätt för att kunna ta större förnyelsesprång, det räcker inte med små utvecklingssteg.

Managementmodellen finns att ladda ned fritt på SIQ:s hemsida www.siq.se från och med den 22 januari.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.