Forskning har identifierat vilka utmaningar som organisationer står inför som inte omhändertagits i SIQ:s kvalitetsmodeller tidigare. Det kan vara hög förändringstakt som beror på digitaliseringen och globaliseringen som utmanar kundlojaliteten. Dessa utmaningar är nu inarbetat i den nya managementmodellen.
Excellencemodeller är designade för att stärka en kultur som leder till en mer framgångsrik organisation. Vad är det då för kultur som ska stöttas? Enligt SIQ:s behöver varje organisation ha en bredare syn på sin verksamhet. Kundfokus, processorientering och ständiga förbättringar är fortfarande viktiga faktorer menar Åsa Rönnbäck, forskningschef på SIQ. Men det krävs mer.
–Den organisation som förstår och tillfredsställer kundernas behov och förväntningar samtidigt som de kontinuerligt minskar sin resursåtgång är vanligtvis också den ekonomiskt mest framgångsrika och lönsamma organisationen inom en viss bransch. Ekonomisk hållbarhet räcker dock inte. Man måste även ta hänsyn till alla sina intressenter och även bidra till social och ekologisk hållbarhet.
En annan viktig framgångsfaktor är att dagens organisationer behöver utveckla arbetssätt för att kunna ta större förnyelsesprång, det räcker inte med små utvecklingssteg.
Managementmodellen finns att ladda ned fritt på SIQ:s hemsida www.siq.se från och med den 22 januari.
publicerad 22 januari 2018