– Det känns helt fantastiskt och det är givetvis väldigt roligt att uppmärksammas på det här sättet. Att få utmärkelsen Bättre Skola 2017 gör mig oerhört stolt och det är ett kvitto på att vi bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete på en mycket hög nivå, säger skolans rektor Linda Johansson på skolans hemsida.
– Tillsammans med alla otroligt kompetenta och engagerade medarbetare har jag lyckats driva målmedveten skolutveckling och på så sätt säkerställa att alla elever når sin fulla potential, säger hon.
I domarkommitténs utlåtande står det bland annat att ”LBS Halmstad har ett engagerat, medvetet och målinriktat ledarskap vilket genomsyrar hela verksamheten. Skolan har ett öppet klimat där visioner, värderingar och verksamhetsidé diskuteras och medarbetare kan bidra med tankar och idéer, i en kultur som sätter eleverna i centrum.”
Två erkännanden
SIQ:s vd Mats Deleryd säger att LBS Halmstad tillsammans med de två skolor som får ett erkännande är konkreta bevis på att ett aktivt och tydligt ledarskap ger förutsättningar för lärare att göra ett bra arbete. Det ger också förutsättningar att ha eleverna i fokus vilket ger ett förbättrat resultat över tid.
De två ”Erkännanden för framgångsrik verksamhetsutveckling” som delas ut går till Berga förskola, Eskilstuna, och Hudikskolan, Hudiksvall.
Förutom beröm ger domarkommittén också råd om hur de kan utvecklas ytterligare.
Om Berga förskola i Eskilstuna skriver kommittén bland annat: ”Genom kreativitet och pragmatiskt förhållningssätt reagerar verksamheten snabbt på kundernas behov och synpunkter som naturligt integreras i verksamheten. Förbättringsområden för förskolan är att synliggöra processorienteringen och förbättra sitt arbete med att sätta mätbara mål för verksamheten så att adekvata resultat kan härledas till målen.”
Om Hudikskolan i Hudiksvall skriver kommittén bland annat: ”Verksamheten strävar efter att ta reda på hur de kan skapa värde för dem de är till för. Hudikskolan har en potential att utvecklas ytterligare genom att systematisk följa upp och jämföra sig med andra, för att förbättra verksamheten och för att nå sin målsättning att succesivt öka elevernas meritpoäng.”