Mats Deleryd, årets vinnare är ett litet företag, C2 Management. Hur ser du på det?
– Det är fantastiskt. Det visar spännvidden i den här utmärkelsen. Ena året är det Volvo cars som får utmärkelsen, nästa är det en 10-personsorganistion. Att det görs ett stort evenemang för Volvo cars kanske inte känns så konstigt, men att vi gör det för en liten organisation tycker jag är centralt. Alla har någon gång varit små. Att sätta en liten organisation i centrum borde ge inspiration till andra.
Vad tycker du om årets vinnare?
– De hjälper kunder med målstyrt förbättringsarbete och lever efter devisen ”De som slutar att förbättra sig slutar att vara bra”. Det gäller dubbelt för C2 Management, både att de hjälper kunderna med förbättringsarbete och att de själva lever som de lär. Företaget har i snitt genomfört 84 förbättringar per medarbetare. De är något av svenska mästare i förbättringar.
Vad tycker du att utmärkelsen har för betydelse?
– Den har stor betydelse. Kungen har delat ut den i 25 år och utmärkelsen ger ett signalvärde, att man kan lyckas. Att hitta föredömen är en oerhörd kraft, då kan andra känna att de också kan vara det. Många använder SIQ:s modell även om de inte deltar i utmärkelsen. Jag tror att det är viktigt att ha något på piedestal.
Vad hoppas du se för kandidater till utmärkelsen nästa år?
– Det blir som det blir. Det är väldigt olika vilka som vunnit genom åren, stora och små, offentliga, privata och ideella, men SIQ:s modell med kunder, processer, ledning, resultat, mål och förbättringar är generisk, den är möjlig för alla att tillämpa.
Vad uppmanar du organisationer att göra inför nästa utmärkelse?
– Sök! Senast den 18 april. All information finns på vår hemsida.
Läs en längre artikel om C2 Management och utmärkelsen i Kvalitetsmagasinet nr 2-2017 som kommer ut den 12 april.
Läs också fler artiklar om Utmärkelsen Svensk Kvalitet här på webben:
”Starka känskor när C2 fick Utmärkelsen Svensk Kvalitet”
”Visar hur viktiga småföretag är för konkurrenskraften”