C2 Management som får utmärkelsen i år är en mindre verksamhet. Hur ser du på det?
– Jag tycker att det är en viktig signal. De flesta företag är små och medelstora, 99 procent tillhör den kategorin. Om de växer så kan de anställa i framtiden. Så om vi kan utmärka små företag är det väldigt roligt. De kan själva vara förebilder och inspirera andra. Det visar hur viktiga småföretag är för den framtida konkurrenskraften.
Hur ser Tillväxtverket på betydelsen av kvalitetsarbete?
– Det är verkligen viktigt. En av de viktigaste framgångsfaktorerna är fokus på kund. Om företag inte förstår det är det svårt att nå långsiktig framgång. Att långsiktigt utveckla egna processer med fokus på kunden och att genomföra ständiga förbättringar gör att företag kan vara konkurrenskraftiga.
Kan kvalitetsarbete bidra till tillväxt i svenska företag?
– Absolut. Om fokus är på att utveckla verksamheten och förstå hur omvärlden utvecklas och hur organisationen kan påverka den. Det lägger jag in i kvalitet.
På vilket sätt medverkar ni i eller står bakom Utmärkelsen Svensk Kvalitet?
– Utmärkelsen är vi inte inblandade i, utan den organiserar SIQ, men annars stöttar vi SIQ ekonomiskt och på andra sätt och använder SIQ i olika projekt.
Vad har kvalitet för betydelse i Tillväxtverkets verksamhet?
– Vi arbetar mycket för hållbar utveckling, hur företag och företagsklimatet kan utvecklas hållbart. Och kvalitet och hållbarhet blir mer och mer samma sak.
Läs fler artiklar om Utmärkelsen Svensk Kvalitet:
”Starka känslor när C2 fick Utmärkelsen Svensk Kvalitet”
”SIQ:s vd uppmanar alla: Sök utmärkelsen”