nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Gunilla Nordlöf
– Företag måste ha fokus på kunderna för att nå långsiktig framgång, säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf. FOTO: Monica Nielsen

”Visar hur viktiga småföretag är för konkurrenskraften”

Tillväxtverket är huvudman för SIQ, Svensk Kvalitetsutveckling, som i onsdags delade ut Utmärkelsen Svensk Kvalitet till C2 Management. Kvalitetsmagasinet fick ställa några frågor till generaldirektör Gunilla Nordlöf efter ceremonin.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

C2 Management som får utmärkelsen i år är en mindre verksamhet. Hur ser du på det?

– Jag tycker att det är en viktig signal. De flesta företag är små och medelstora, 99 procent tillhör den kategorin. Om de växer så kan de anställa i framtiden. Så om vi kan utmärka små företag är det väldigt roligt. De kan själva vara förebilder och inspirera andra. Det visar hur viktiga småföretag är för den framtida konkurrenskraften.

Hur ser Tillväxtverket på betydelsen av kvalitetsarbete?

– Det är verkligen viktigt. En av de viktigaste framgångsfaktorerna är fokus på kund. Om företag inte förstår det är det svårt att nå långsiktig framgång. Att långsiktigt utveckla egna processer med fokus på kunden och att genomföra ständiga förbättringar gör att företag kan vara konkurrenskraftiga.

Kan kvalitetsarbete bidra till tillväxt i svenska företag?

– Absolut. Om fokus är på att utveckla verksamheten och förstå hur omvärlden utvecklas och hur organisationen kan påverka den. Det lägger jag in i kvalitet.

På vilket sätt medverkar ni i eller står bakom Utmärkelsen Svensk Kvalitet?

– Utmärkelsen är vi inte inblandade i, utan den organiserar SIQ, men annars stöttar vi SIQ ekonomiskt och på andra sätt och använder SIQ i olika projekt.

Vad har kvalitet för betydelse i Tillväxtverkets verksamhet?

– Vi arbetar mycket för hållbar utveckling, hur företag och företagsklimatet kan utvecklas hållbart. Och kvalitet och hållbarhet blir mer och mer samma sak.

Läs fler artiklar om Utmärkelsen Svensk Kvalitet:
”Starka känslor när C2 fick Utmärkelsen Svensk Kvalitet”
”SIQ:s vd uppmanar alla: Sök utmärkelsen”

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Två vinnare av Svenska Leanpriset

Det blev två verksamheter som blev vinnaren av Svenska Leanpriset 2018 på en gala på Chalmers i Göteborg på onsdagskvällen. Av de tre finalisterna beslutade juryn efter mycket vånda att priset skulle delas av två likvärdiga vinnare.

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.