Socialt ansvar = bättre affärer

Nu lanseras Iso 26000 på svenska. Samtidigt släpper Sis en studie som visar att företagen kan tjäna pengar på att jobba med socialt ansvarstagande.

Socialt ansvar = bättre affärer
Nina Varumo/Scanpix

Den nya standarden Iso 26000 innehåller allt från hur företag kan ta miljöansvar till att arbeta med mänskliga rättigheter inom och utanför organisationen. Frågor som företagen tjänar på att jobba mer med.

Den studie som Sis släpper samtidigt som standarden och som gjorts av Yougov visar att det är en god affär att ta socialt ansvar som företag, särskilt om man berättar om det. Totalt har 1000 konsumenter svarat och hälften av dem tycker att det är viktigt att produkter och tjänster de köper främjar samhället och miljön. 85 procent är beredda att betala mer för en vara som kommer från ett företag som arbetar med socialt ansvarstagande. Därtill tycker en stor del av konsumenter att företag behöver bli bättre på att kommunicera sitt arbete: 65 procent anser att företagen berättar för lite kring sitt sociala ansvarstagande.

– ISO 26000 hjälper företag och organisationer att arbeta bättre med socialt ansvarstagande och miljöfrågor. De får systematisk koll på sitt hållbarhetsarbete och kan då bättre kommunicera det till omvärlden. Transparens är en viktig del i systemet, företag måste föra en dialog med intressenter och det sociala ansvarstagandet måste få en stark position i ledningen. Det ger en stabil grund att kommunicera hållbarhetsarbetet på ett bra sätt, säger Kristina Sandberg, verksamhetsområdeschef på SIS samt internationell projektledare för ISO 26000.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.