nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Wilma Westergren
22 ungdomar sommarjobbade med att hitta nya lösningar på fem företags problem. Wilma Westergren på bilden är en av dem. FOTO: Framtidsverkstaden

Sommarjobbare löste problem åt företag

I sommar har ungdomar i Västerås hjälpt fem företag med nya idéer för hur de kan lösa problem de brottas med. Ungdomarna har använt en speciell metod för problemlösning och resultaten blev över förväntan.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Projektet kallas Framtidsverkstaden och leds av forskningsorganisationen SICS Swedish ICT och ordnas i samarbete med Västerås stad och Västerås Science park.

Metoden för problemlösning är framtagen av Anders Wikström på SICS och den går ut på att i stället för att fokusera på att lösa problemet så börjar man med att backa, skaffa sig en helhetsbild och ta reda på vad människor vill ha innan man över huvud taget börjar fundera på lösningar.

22 ungdomar uppdelade i fem grupper var med i projektet och varje grupp hjälpte ett företag.

Pratade med människor på stan

En av organisationerna som ville ha hjälp var Arty som jobbar med att länka samman kultur, näringsliv och samhälle. Daniella Magnusson på SICS berättar att Arty ville ha hjälp med hur man kan nå ut med kultur till fler organisationer och privatpersoner, bland annat hur man får företag att välja kultur när man vill ha ett event i stället för att till exempel gå på fotboll.

Sommarjobbarna gick ut på stan och frågade människor hur ser de på kultur och vad de vet om Arty. De googlade och ringde runt för att samla så mycket kunskap de kunde.

– En poäng med att göra det här med ungdomar är att unga inte är lika inrutade som vuxna. När de släpps lösa kommer de på häftigare idéer, säger Daniella Magnusson.

Och metoden, fungerar den?

– Ja, när sommarjobbarna pratade om lösningar innan de förstått situationen så var det inte alls lika bra lösningar som de som kom fram när de hade kunskap. Det här borde man tänka på också på företag, där man tror att man har kunskapen, men skulle tjäna på att backa tillbaka.

Hur gick det?

– Varje grupp tog fram tre lösningar och alla företag sa direkt att de vill fortsätta att ha kontakt med ungdomarna under hösten. Det var allt från att komma på möten till att vilja anställa ungdomarna i projekt.

Ett av förslagen till Arty blev att ordna tävlingar om kultur hos företag och som pris ha att få gå på kulturevenemang.

Lärde ni på SICS er något?

– Det här är tredje sommaren och nu har vi ett genomarbetat arbetssätt som passar för unga. Till exempel har vi inte så långa pass och vi har tidsboxar på kanske en timme, inte fyra, för att jobba med en uppgift. Och när vi har avbrott leker vi lekar för att hålla intresset uppe.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digg är navet för offentlig digitalisering

Digitalisering handlar inte bara om ny teknik, utan minst lika mycket om förändringar av kultur och värderingar. Det menar Anna Eriksson, generaldirektör för den nya Myndigheten för digital förvaltning eller Digg som den populärt kallas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.