Svenska mästarna i telefoni och kundservice utsedda

För artonde gången har SM i telefoni och kundservice avgjorts och vid en prisutdelning på Berns Salonger den 21:a januari hyllades vinnarna.

Svenska mästarna i telefoni
och kundservice utsedda

Tävlingen som startades redan 1992 av Radio Malmöhus arrangeras sedan 2000 av kvalitetsmätningsföretaget Q Survey. Det tävlas i både i bästa växel och bästa kontaktcenter i totalt 11 olika klasser med minst åtta deltagande företag i varje klass. Dessutom finns en extraklass kallad Kommunspecial där årets bästa kommun koras. Kvaliteten på årets deltagare har varit ovanligt hög berättar Anders Boivie på Q Survey.

– Det har varit riktiga toppresultat och vi har aldrig haft en så snabb ökning av resultaten tidigare.

Bland deltagarna utmärker sig X-trafik som deltog för nionde året i rad och Relacom som för fjärde året i rad stod på prispallen och i år vann i inte mindre än två klasser.

I kontaktcenter-tävlingen korades följande vinnare:

Resor & Transport

Vinnare: X-trafik

Juryns motivering: Att vara påläst är viktigt för en informatör. Att kunna vägleda de kunder som söker svar är än viktigare. Årets segrare förenar dessa egenskaper på bästa sätt.

Tele & Datakommunikation

Vinnare: Relacom AB

Juryns motivering: Relacom förenar storslagen service med hög kompetens. Här står ypperligt kundbemötande i fokus och de inringande kunderna får ett förstklassigt mottagande.

Miljö & Energi

Vinnare: Borås Elhandel AB

Juryns motivering: De engagerade agenterna hos det segrande kontaktcentret tycks ta tillvara på alla tillfällen att ge personlig och kvalitativ service. De är uppmärksamma och anpassar informationen till kundens kunskapsnivå.

Sälj, Order & Information

Vinnare: SATS

Juryns motivering: Med entusiasm och kunnighet presenterar detta Contact Center företagets tjänster på ett exemplariskt sätt.

Bank

Vinnare: Skandiabanken

Juryns motivering: I detta kontaktcenter hälsas kunden välkommen av kunnig och engagerad personal.Viljan att hjälpa till och förmågan att i positiva ordalag ge korrekta svar kännetecknar årets segrare i klassen.

Försäkring

Vinnare: Volvia Försäkringar

Juryns motivering: Detta kontaktcenters personal ger ett ypperligt bemötande och visar stort engagemang. De håller en jämn och hög nivå på servicen och presenterar all information på ett vältaligt sätt.

Tävlingen i bästa växel avgjordes i fem klasser

Mindre än 1000 anknytningar

Vinnare: AFA Försäkring

Juryns motivering: Med en genomgående professionell framtoning besvarar dessa telefonister inkommande samtal. Telefonisterna agerar strukturerat och skapar förtroende med sitt trevliga bemötande.

1000–3000 anknytningar

Vinnare: If

Juryns motivering: I en positiv anda och med glatt tonfall förmedlar dessa telefonister tydlig information. I samma goda stil slussar de fram kunden till rätt anknytning.

3000–4500 anknytningar

Vinnare: Skandias växel

Juryns motivering: Sakkunskap och rutin ger dessa telefonister en aura av kompetens. En lyckad blandning av effektivitet och serviceanda möter inringande kunder.

4500–8000 anknytningar

Vinnare: Relacom AB

Juryns motivering: Ett sensationellt högklassigt bemötande förenat med god tillgänglighet gör att denna växel utan några tvivel utses till segrare i klassen

Mer än 8000 anknytningar

Vinnare: Örebro läns landsting

Juryns motivering: Årets vinnare är telefonister som i varje ärende spänner bågen högt och träffar rätt. Bemötandet är fyllt av inlevelse och inkommande samtal hanteras med en föredömlig attityd och ett ändlöst mått av engagemang.

Boden bästa kommunen

Juryns motivering: Denna kommun besvarar anrop med bravur. För sitt trevliga sätt och kompetenta bemötande, både i växeln och på förvaltningarna utses Bodens kommun som vinnare i klassen KommunSpecial.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.