Svenskarna vill byta jobb

Över hälften av svenskarna känner sig inte uppskattade av sin arbetsgivare och en tredjedel tänker ofta på att byta jobb. Det visar en ny undersökning.

Resultaten kommer från den årliga undersökningen Kelly Global Workforce Index som genomförs av Kelly Services. Nästan 170 000 personer fårn 30 länder har svarat på undersökning, varav cirka 1 2000 svenskar.

Undersökningen visar vilka faktorer anställda använder för att utvärdera potentiella arbetsgivare, vilka personer i omgivningen som påverkar yrkesval och användningen av sociala medier för att fatta beslut om sin egen karriär.

Den svenska delen visar att det är generation X, medarbetare mellan 31-48 år, som är mest benägen att byta jobb och arbetsgivare. 71 procent har planer på att byta jobb inom tolv månader medan 63 procent av generation Y, 19-30 år, och Baby Boomers, 49-66 år, tänker detsamma tillsammans.

61 procent är att de tillfrågade är nöjda med sitt arbete, men över hälften anser att de inte är uppskattade av sin arbetsgivare. Färre än hälften säger att deras nuvarande jobb är meningsfullt.

När man tittar efter andra jobb är det faktorer som personlig utveckling och personlig tillväxt man tittar efter. Detta väger också tyngre än lön och förmåner. Nästan en tredjedel av de tillfrågade använder sociala medier för att fatta ett karriärbeslut.

– Anställda har de senaste åren fått uppleva en skärseld i ekonomin. Som ett resultat har individen blivit mer medveten om sina personliga karriärmål och man känner att det ligger i det egna intresset att sträva mot vidareutveckling, vilket skapar en otålighet i anställningen. Arbetsgivarna har därmed fått högre krav på sig att erbjuda ett meningsfullt jobb och goda karriärmöjligheter, säger Louis Kjellberg, National Sales & Key Account Manager på Kelly Services.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.