För andra året i rad är Ikea det företag som upplevs vara bäst på hållbarhet när svenska konsumenter får bestämma.
Vad har då gjort att möbeljätten toppar listan igen? Jo, enligt konsumenterna är Ikea bra på hållbarhetsarbete inom klimat, cirkulär ekonomi och samhällsansvar. Det visar resultatet från Sustainable Brand Index som nu släpps för tionde året i rad.
Fakta
Sustainable Brand Index B2B
FAKTA- Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen i tio års tid med start 2011.
- 2020 har totalt 58 000 respondenter intervjuats i Sverige, Finland Norge, Danmark, Nederländerna, Estland, Lettland & Litauen.
- Totalt bedöms 1 400 varumärken
- Respondenterna utgörs av ett riksrepresentativt urval av befolkningen i varje land. Totalt 1 400 varumärken har bedömts utifrån FN:s globala mål för hållbar utveckling.
- I Sverige intervjuades 21 640 respondenter under perioden december 2019-februari 2020 och 381 varumärken på den svenska marknaden bedömdes.
Fakta
Sustainable Brand Index B2B
- Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen i tio års tid med start 2011.
- 2020 har totalt 58 000 respondenter intervjuats i Sverige, Finland Norge, Danmark, Nederländerna, Estland, Lettland & Litauen.
- Totalt bedöms 1 400 varumärken
- Respondenterna utgörs av ett riksrepresentativt urval av befolkningen i varje land. Totalt 1 400 varumärken har bedömts utifrån FN:s globala mål för hållbar utveckling.
- I Sverige intervjuades 21 640 respondenter under perioden december 2019-februari 2020 och 381 varumärken på den svenska marknaden bedömdes.
Enligt studien är konsumenterna framför allt positivt inställda till företagets ambitiösa klimatmål. De planerar att vara klimatpositiva år 2030.
– Det kan vara förvånande för vissa att Ikea förknippas med saker som hög kvalitet givet företagets historia. Vi ser dock att det är en tydlig effekt av Ikea:s successiva förflyttning från slit-och-släng till cirkularitet. De har lyckats förmedla att de tar världens utmaningar på allvar och vill vara en del av lösningen, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.
Apotek och matbutiker i topp inom hållbarhet
Andra varumärken i toppen av årets ranking är Änglamark (plats 2), Ica (3) som går om konkurrenten Coop (4) och Apoteket (5).
Topp 10 – Sustainable Brand Index. (2019 års placering skrivs inom parantes).
- IKEA (1)
- Änglamark (2)
- ICA (5)
- Coop (4)
- Apoteket (6)
- Lantmännen (3)
- SJ (8)
- Systembolaget (12)
- Saltå Kvarn (10)
- Arla (9)
Spel i botten
De minst hållbara branscherna är spelbolag och flyg. Längst ned i rankingen hittar vi spelbranschen genom Maria Casino (381), Unibet (380) och Betsson (379).
Enligt studien tycker konsumenterna att möbler och inredning, optiker samt pension och försäkring är branscher som har lägre kännedom om hållbarhetsfrågor.
Positiva till skogsföretag
Några av de branscher som uppslevs som bra inom hållbarhet är förutom apotek och dagligvaruhandel också hotell, el och värme samt skogsföretag.
En bransch som utmärker sig i årets mätning är myndigheter. Konsumenterna tycker att myndigheter har god kännedom om hur dessa arbetar med hållbarhetsfrågor.