Twittermysteriet är löst

Allt fler företag och kommuner använder sociala medier för att nå ut och ha dialog med invånare och kunder, däribland Östhammars kommun som snabbt växte till den största kommunen på Twitter.
Nu visar det sig att en bluff låg bakom framgångarna.

Twittermysteriet är löst

I förra veckan kom nyheten om att lilla kommunen Östhammar vuxit till den största kommunen i det sociala mediet Twitter. Totalt hade de 35 000 följare, men i kommunen bor bara 24 000 invånare.

Nu avslöjar Östhammars nyheter att kommunen fick hjälp av radioprofilen Kjell Eriksson och provokatören Jacob Franzén för att köpa fiktiva följare på sajten seoclerks.com.

– Vår avsikt har inte varit att smutsa ner, vi vill bara väcka frågan och uppmärksamma folk på hur internet fungerar, säger Kjell Eriksson till Östhammars Nyheter.

De menar att de ville visa hur sociala medier kan nyttjas i politisk opinionsbildning.

– Likes, followers och webbtrafik är en mänsklig värdemätare som inte betyder någonting alls oavsett om de är köpta eller inte, det är ett luftslott, säger Jacob Franzén till Östhammars Nyheter.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.