Adrian Mehic är doktorand vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och har gjort studien om huruvida skönhet kan påverka betygen. Undersökningen visar att lärare satte högre betyg på snygga studenter, men att betygen sjönk under pandemin, när undervisningen skedde på distans och lärare och elever inte längre sågs fysiskt. Resultaten gällde dock främst kvinnliga studenter, medan vackra manliga studenters betyg förblev oförändrade under distansundervisningen.
Manliga lärare satte högst betyg
Hur bedömdes skönheten? Adrian Mehic gick tillväga genom att låta en jury om 74 personer värdera utseendet på sammanlagt 300 studenter. Resultatet jämfördes sedan med studenternas betyg, före och under pandemin.
Även om kvinnliga lärare satte högre betyg på vackra kvinnliga studenter var tendensen klart tydligast bland manliga lärare. Och tendensen märktes tydligast bland studenter av icke-kvantitativa ämnen (exempel på kvantitativa ämnen: statistik, ekonomi och programmering). En teori om varför icke-kvantitativa ämnen skiljer sig skulle, enligt Mehic, vara kursstrukturen, och att utseendet påverkar mer i ämnen där lärare och studenter lär känna varandra och har mer samspel i en fysisk miljö.
Del i en avhandling
I ett pressmeddelande kommenterar Adrian Mehic resultatet så här:
– När undervisningen senare bedrevs på distans kunde inte lärarna se studenternas utseende på samma sätt som när undervisningen var på plats. Dessutom finns det mindre möjligheter till interaktion mellan studenter och lärare vid digital undervisning. Detta resulterade i lägre betyg.
Studien ligger till grund för en artikel i Economics Letters, och kommer att utgöra en del av Mehics avhandling i nationalekonomi.