En hel del vd:ar och personer i ledningsgrupper har gått utbildningar i presentationsteknik. Sämre är ofta kunskapen hos andra medarbetare i organisationen som också ibland ska representera företaget i något forum.
7 tips för att förbättra presentationen
Presentationsteknik Även medarbetare behöver ibland kommunicera ut företagets budskap. Här är sju värdefulla experttips som enkelt hjälper dem att "snäppa upp" deras presentationer.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Med ganska enkla medel kan man snäppa upp deras framföranden ett antal steg, säger Micke Hermansson, som föreläser och coachar företag och ledningsgrupper runt om i världen hur de ska tänka när det gäller muntlig presentation.
Allra viktigast tycker han det är att öva på sin presentation och fila på sin inledning och avslutning.
Här ger han några konkreta tips på hur man får budskapen att landa hos åhörarna på ett bra sätt:
Tips
Så får du budskapen att landa väl hos åhörarna:
1. Tänk efter före. Micke Hermansson betonar vikten av att förbereda sig ordentligt inför en presentation. Här gäller det att börja med att lägga en plan för hur föreläsningen ska byggas. Det behöver inte vara en exakt sekundplanering men den bör innehålla de viktigaste delarna i presentationen och i vilken ordning de ska komma. ”Identifiera vad som är huvudbudskapet i presentationen – om den innefattar för mycket information blir resultatet oftast att publiken knappt minns någonting alls.”
Sedan rekommenderar Micke Hermansson att man summerar presentationen i tre tydliga punkter: ’I dag ska vi först titta på…sedan få inblick i…innan vi avslutningsvis zoomar in på…’ Det gör presentationen konkret.
2. Nu börjar det! Micke Hermansson konstaterar att våra hjärnor är förtjusta i vassa inledningar: ”De första två minuterna sätter tonen och kan vara helt avgörande när det kommer till att fånga publiken. Denna tid ska inte slösas bort på kallprat, en presentation av dig själv eller ditt imponerande CV”.
Introt ska helst vara spännande eller oväntat. Här ger han fyra förslag på introduktioner som väcker publiken:
- – Börja med en personlig berättelse. Denna kan med fördel få sin fortsättning senare och knyta ihop din presentation.
- – Börja med ett skämt/humoristiskt inslag. Passar inte alla men om du lyckas så har du en fantastisk genväg till din publik.
- – Börja med en fråga. Även här kan du vänta en bra stund med att ge svaret.
- – Börja med ett kittlande påstående. Introduktionen är enligt Micke Hermansson extra viktig då det första intrycket ofta är det som koms ihåg enligt det psykologiska begreppet ”The Primacy Effect”.
3. Krydda dina fakta med anekdoter. Micke Hermansson varnar för att använda diagram, grafer, siffor och procent. Dessa krattar manegen för John Blund att driva publiken till tristess. När man behöver redovisa fakta tycker han det är bättre att översätta dem till något vardagsnära och bekant och att alltid sätta dem i lättförståeliga sammanhang. Här tar Micke Hermansson Apples grundare Steve Jobs som en förebild. Han valde exempelvis konsekvent att sätta siffror i sammanhang, till exempel: ”…redan sålt 2 miljoner exemplar, alltså en var tredje sekund” och så vidare. De gånger det är möjligt att kombinera fakta med en personlig anekdot eller en gnutta humor skapas en närhet till publiken. ”Våra hjärnor är ’wired for storytelling’. Forskning visar att anekdoter är det vi minns bäst och ökar fokus hos publiken, så knyt dina faktadelar till historier. Anekdoter ökar dessutom sannolikheten att åhörare berättar om föreläsningen för sin omgivning. En bra story går rakt in i hjärtat” säger Micke Hermansson.
4. Jämna dopamin-injektioner. När åhöraren får information serverad på ett oväntat eller spännande sätt ökar sannolikheten att de kommer att minnas just detta. ”Om man till exempel pratar om blåvalen finns ju där mängder av intressant fakta, 30 meter lång, inga tänder, äter krill…. Men om du lägger fram en wow-fakta i stil med: ’Visste ni att blåvalens tunga väger lika mycket som en fullvuxen elefanthona’. Då ökar sannolikheten för ett dopaminpåslag. Därefter är hjärnan mer vaken för att ta till sig fakta.”
Han konstaterar att ett ”wow-påstående” ökar våra dopaminpåslag, som i sin tur påverkar hippocampus i hjärnan och långtidsminnet. ”Utan dessa påslag finns det en risk att det mesta som sagts eller visats är glömt inom ett par dagar.”
5. Sanera dina slides. Textstinna powerpoints är enligt Micke Hermansson en säker väg till att trötta ut åhörarna. Om åhöraren läser texten i förväg lyssnar denne inte lika skarpt. ”Använd i stället korta, tydliga stödmeningar så att fokus hamnar på dig som presentatör. Tänk ’Ett budskap per slide’ – det gör det hela lättare att ta in.”
Han tycker att man i största möjliga mån ska använda sig av ’10/40-metoden’, det vill säga 10 slides får max nyttja 40 ord. Han rekommenderar också att använda sig av slides med stora, tydliga bilder eftersom bilder hjälper oss att minnas. ”Vill du skicka en mer matig summering av din presentation till åhörarna efteråt så är ju det inga problem – men de ska inte behöva läsa hela ditt manus samtidigt som du pratar.”
6. Grand finale. På samma sätt som inledningen är avslutningen viktig. ”Forskning visar att ’The Recency Effect’ gör att vi kommer ihåg slutet bäst och tenderar att vilja återberätta det vidare för andra. Detta gäller såväl en presentation som en bok eller film.”
7. Öva, öva, öva. ”Dra din presentation gång efter gång och se till att både introt och avslutningen sitter perfekt. Skillnaden mellan medioker och bra, och mellan bra och fantastisk, handlar i princip alltid om hur mycket du har övat.”