nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Aktivt medarbetarskap gör oss gladare på jobbet

Förlita dig inte bara på att dina chefer ska utöva ett bra ledarskap. Hur vi mår på jobbet handlar också om vad vi själva gör för att påverka situationen – och vi kan göra mer än vi tror. Det är utgångspunkten i en ny bok om medarbetarskap.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Medarbetarskap handlar om att ta ansvar för relationen till sig själv, kollegerna, chefen och kunderna och att göra vad man kan för att de här relationerna ska bli så goda som möjligt. Det menar Anna Tufvesson som skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”.

Hon menar att medarbetare förstås behöver få förutsättningar för att kunna ta ansvar för hur de har det på jobbet, men förutsatt att de har det finns mycket att göra för att öka sitt eget engagemang och sin glädje på jobbet.

Varje kapitel innehåller fakta, inspiration och övningar. Kapitlen handlar bland annat om vad medarbetarskap är, att bidra till arbetsglädje och samarbete, att hantera stress, kommunicera och hur personligheter kompletterar varandra.

Boken ges ut av Liber förlag och vänder sig till alla som befinner sig i yrkeslivet. Författaren menar att alla som jobbar med någon annan är medarbetare, alltså också chefer och HR-avdelning.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digg är navet för offentlig digitalisering

Digitalisering handlar inte bara om ny teknik, utan minst lika mycket om förändringar av kultur och värderingar. Det menar Anna Eriksson, generaldirektör för den nya Myndigheten för digital förvaltning eller Digg som den populärt kallas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.