nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hårvård är en populär bransch bland unga nyföretagare. Foto Stock Adobe

Allt färre unga startar eget

Intresset för att starta eget minskar bland ungdomarna. Under 2017 sjönk nyföretagandet inom åldersgruppen 18 – 25 år, visar en kartläggning som gjorts av Visma.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Trots att det aldrig varit enklare att starta och driva företag genom de digitala arbetsverktyg som numera finns är det allt färre unga som väljer att satsa på en karriär som egenföretagare.

– Att allt färre unga, som i princip vuxit upp med en smartphone i handen, väljer småföretagslivet är oroväckande, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Under 2017 registrerades 5 262 nya företag i Sverige av personer mellan 18 och 25 år. Det motsvarar en minskning med 8 procent jämfört med 2016. Det innebär också att den nedåtgående trenden för ungas nyföretagande håller i sig. Under 2016 gick antalet nyregistrerade företag bland personer mellan 18 och 25 år ner med 7 procent.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. För att fler unga ska vilja och våga ta klivet att bli företagare måste trösklarna sänkas. Skolan måste också bli bättre på att utbilda i entreprenörskap. Alla gymnasieelever i Sverige borde därför få möjlighet att driva företag inom ramen för Ung Företagsamhet, säger Boo Gunnarson.

Vismas kartläggning visar också på en bred nedgång över i stort hela landet, närmare bestämt i 19 av 21 län. För den största minskningen svarar Kronoberg (- 30 procent), medan nyföretagandet ökar i Halland (+ 14 procent) och Gotland (+ 7 procent).

Av samtliga nyföretagare i den yngre åldersgruppen var 41 procent kvinnor och 59 procent män. Den mest populära branschen för unga företagare är artistisk verksamhet, som till exempel musik och teater. Andra populära områden är skönhetsvård, hårvård, programmering samt litterärt och konstnärligt skapande.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Service viktigare än produktkvalitet

Under 2018 har kundnöjdheten i Sverige ökat. Men det har skett ett tydligt skifte i vad som påverkar kundnöjdheten. Produktkvalitet är inte längre lika drivande medan servicekvalitet med personliga relationer som bemötande och tillgänglighet blir allt viktigare

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.