Draken i Rummet av Gunilla von Platen, Albert Bonniers förlag
Det här är en bok som är som ett sommarprat i P1 upphöjt till tio. Gunilla bjuder inte bara på en gripande historia kring sin uppväxt. Hon ger även läsaren en ocensurerad inblick i affärsvärlden och maktens korridorer som framgångsrik entreprenör. Hon berättar om hur du bygger upp något från tomma händer. Hur det känns att förlora allt och ändå resa sig och komma tillbaka.
En inblick i vad kvalitetsledning och framgång i praktiken handlar om – attityder, förbättringar, kundfokus och att skapa engagemang. Framför allt beskriver hon vad den svenska avundsjukan och Jante gör med människor. Hur människor i maktpositioner beter sig som kräk och ruskigt oprofessionellt. I boken får du även en unik inblick i lidandet under en hederskultur när det enda man vill är att vara fri och bestämma själv. Framför allt luras inte av hennes namn. Börja läs idag om du och din verksamhet har ambitioner att bli bäst!
Humanocracy” av Gary Hamel och Michele Zanini, Harvard Business Review,
Redan 1985 skrev Jan Carlzon boken ”Riv pyramiderna”, men hur många verksamheter har egentligen gjort det? Vi är inne i det ”nya” millenniets andra decennium. Den tekniska utvecklingen går snabbare och snabbare. Nya behov och nya marknader öppnas upp på löpande band. Möjligheterna blir fler och fler. Att vara innovativa och snabbrörliga har aldrig varit så viktigt som nu. Men ändå fortsätter vi att sköta våra bolag baserade på teorier skapade i slutet på 1800-talet. En helt annorlunda tidsålder än idag.
Den här boken är en revolution i hur du skapar och omformar en trög byråkratisk organisation till en snabbrörlig, kundfokuserad, innovativ verksamhet med engagerade medarbetare. Boken är full av exempel på stora tröga hierarkiska verksamheter, exempelvis Michelin, Handelsbanken, Nucor med flera, som lyckats ställa om till en organisation för 2000-talet. Boken innehåller även bra frågor att reflektera kring och en fingervisning kring vad ni behöver göra. Hur ni gör det är upp till er. Så släng Max Weber och Frederick Winslow Taylor över bord och segla in i den nya tidsåldern med inspiration från den här boken.
The Future is faster than you think, av Peter Diamandis och Steven Kotler, Simon & Shuster
Den här boken kan i början kännas teknisk och lite ”science fiction”, men det är egentligen ”science facts”. Författarna resonerar kring hur fort den tekniska utveckling går och vilka nya möjligheter detta skapar. Boken har flera exempel på visionära företagsledare och deras företag som driver på utvecklingen i en allt snabbare takt.
Inom 10 år kommer vi ha tillgång till teknik som omkullkastar mycket av det vi tar förgivet idag. Så arbetar du inom traditionella industri och tjänsteföretag är det här en ögonöppnare kring vad som komma skall.
Den här boken och de ämnen som redovisas är en av anledningarna till att Kvalitetslednings-standarden börjar med avsnitt 4, att förstå sin organisations förutsättningar. Där framgår det tydligt att ni behöver förstå era interna och externa förutsättningar för att långsiktigt kunna leverera resultat och kundnöjdhet. Att bli mer snabbrörliga, innovativa och behovsfokuserade är ett måste, det är en överlevnadsstrategi.
Gör det enkelt – en handbok för ständiga förbättringar, Ola Ljunggren Bergeå, Recito Förlag
Sist men inte minst bjuder jag på en fantastisk lite bok som har några år på nacken, men som kom ut som ljudbok i år. Ola Ljunggren Bergeå har skrivit en föredömligt lättläst, enkel och praktisk bok i ”Gör det enkelt – en handbok för ständiga förbättringar”. Jag drivs av att det ska vara lätt att göra rätt och lätt att lära sig nya saker. Saker som går att använda rent praktiskt.
I boken får du tips och praktiska exempel kring hur enkelt du blir en bättre ledare och hur du ökar engagemanget hos dina medarbetare och kollegor. Framförallt att ständiga förbättringar är något enkelt som du kan börja med på vilken nivå som helst i en organisation. Det här är en toppenbok för praktikern och till alla er som vill arbeta med förbättringar på riktigt med start redan idag.
Andreas Odhage, global kvalitets- och miljöledningsrevisor, författare till boken Jakten på papperstigern – effektivare kvalitetsledning.