Chefen surfar mest

sociala medier Då och då hörs bekymrade röster om att anställda lägger för mycket arbetstid på sociala medier som Facebook. Men en norsk undersökning visar att det är cheferna själva som är mest aktiva.

Chefen surfar mest
Flickr

Chefer lägger mer tid än sina anställda på sociala medier under arbetstid. Det kan forskare från universitetet i Bergen visa.

– Det är väldigt intressant att toppledare som är negativa till surfning på arbetstid är de som surfar mest för privat bruk på jobbet, kommenterar forskaren Cecilie Schou Andreassen resultatet på universitets hemsida.

Förklaringen kan vara att gränsen mellan jobb och fritid är mer flytande för en chefer än för medarbetare. Resultatet kan också bero på att personer med hög socioekonomisk status inte är lika rädda att bli av med jobbet, menar Cecilie Shou Andreassen.

– Det kan också vara så att personer med hög status är mer upptagna med sociala medier för att nätverka och främja sin karriär, säger hon.

Studien visar även att:

  • Yngre surfar mer än äldre.
  • Män är mer aktiva än kvinnor.
  • De med hög utbildning surfar mer än de med låg.
  • Singlar är mer positiva till och använder sig av sociala medier mer än de i förhållanden.
  • Utåtriktade och nervösa personer surfar mer än de som är mer strukturerade.

Här finns mer information om undersökningen.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.