Den 27 november står det klart för SIQ:s domarkommitté vilken organisation som står som vinnare av den prestigefyllda kvalitetsutmärkelsen.
Karlskoga lasarett har bland annat jobbat med SIQ:s modell för kundorienterad verksamhetsutveckling.
– Våra engagerade medarbetare arbetar dagligen med ständiga förbättringar utifrån kundens fokus. Den oberoende granskning som finalen innebär ger oss en värdefull återkoppling på hur långt vi har kommit i vårt verksamhetsutvecklingsarbete, kommenterar sjukhusdirektör Lena Adolfsson i ett pressmeddelande från SIQ.
MTR Stockholm, som sköter tunnebanetrafiken i Stockholm, har också nominerats. Kundfokus och ledorden säkerhet, punktlighet, renlighet och service styr verksamheten.
– Det är en bekräftelse på att vi är på rätt väg i vårt kvalitets- och förbättringsarbete som givetvis ger ytterligare energi till vårt fortsatta arbete framåt, säger vd Peter Viinapuu.
På Stora Mellösa skola är glädjen och stoltheten över nomineringen stor.
– Vi är alla laddade och stolta. Vårt enträgna arbete för bättre måluppfyllelse genom ett genomarbetat systematisk kvalitetsarbete är bara möjligt med en engagerad och kompetent personalgrupp, som ser till varje elevs individuella utvecklingsmöjligheter, kommenterar rektor och Intraprenadchef Gunilla Hedman.