Delaktighet nyckeln till hälsa

Har du företagets värdegrund fint nedtecknat på ett papper utan att varken du eller personalen egentligen vet vad den betyder? Tänk om! Forskning visar att en otydlig värdegrund kan ge ohälsa bland medarbetarna.

Etikforskaren och Proeticas vd Sten Philipson har genom egen forskning och genomgång av den internationella forskningen funnit ett samband mellan företagskulturen och medarbetarnas hälsa.

Han har mätt det psykosociala välbefinnandet och jämfört med hur de anställda uppfattar företagskulturen och funnit tydliga samband däremellan.

– Om man gillar kulturen så är risken för psykisk ohälsa liten. Om man däremot ogillar den är risken stor att man får ett försämrat hälsovärde som kan leda till sjukskrivning, berättar han.

Arbeta med värderingar

Den fysiska arbetsmiljön, som dålig belysning eller skrivbord med dålig ergonomi, är lätta att åtgärda eftersom man vet vad problemet är. Men om det handlar om den psykosociala arbetsmiljön som känslor och upplevelser, hur åtgärdar man det?

– Forskningen visar att ett av de mest effektiva sätten att förbättra hälsan än att arbeta med värderingarna och kulturen i företaget, säger Sten Philipson.

Men innan man börjar det arbetet är det viktigt att man har klart för sig skillnaden mellan de symboliska och de verkliga värderingarna.

– Många pratar värderingar, men gör det inte på allvar. Det står nedskrivet i fina ord, men de angår inte någon. Men då har man bara en symbolisk värdegrund. Ska man bli framgångsrik i sitt värdegrundsarbete och lyckas att få ned ohälsan måste man arbeta med det på ett seriöst sätt och göra så att de antagna företagsvärdena verkligen omsätts i praktiken, säger han.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.