nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Restaurangbranschen förväntar sig en bra sommar. Foto Stock Adobe

Kraftig ökad efterfrågan på arbetskraft

Flera branscher förväntar sig en kraftigt ökad efterfrågan på arbetskraft nästa kvartal, visar Arbetsmarknadsbarometern från ManpowerGroup. Den bransch som toppar listan är hotell- och restaurangbranschen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Åtta av tio undersökta branscher i Arbetsmarknadsbarometern visar positiva jobbprognoser inför sommaren. Sysselsättningstrenden för hela Sverige är +4 procent.

Precis som inför föregående kvartal återfinns de mest optimistiska arbetsgivarna inom hotell- och restaurangbranschen, som rapporterar en prognos på +13 procent.

– Arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen tror på en positiv sommar. Det leder till stor efterfrågan på arbetskraft, vilket är glädjande i en bransch som ger många utrikesfödda en fot in på arbetsmarknaden, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Arbetsgivare inom byggbranschen lämnar också en stark jobbprognos på +12 procent, ett markant uppsving från föregående kvartal då prognosen låg på -9 procent. Det är också den starkaste jobbprognosen från byggbranschen på över sex år.

– Rapporterna om en byggkris i Sverige återspeglas inte i jobbprognosen. Det är glädjande att högkonjunkturen och efterfrågan på arbetskraft förväntas stå sig stark under sommaren, säger Lars Forseth.

Även energisektorn, finans-, fastighets- och uppdragssektorn samt parti- och detaljhandeln tror på en starkt ökad efterfrågan på arbetskraft under det kommande kvartalet.

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer är en global undersökning som funnits i Sverige i 15 år. Den senaste svenska undersökningen bygger på 763 intervjuer som utgör ett representativt urval av arbetsgivare.

Branscherna med starkast jobbprognoser för Q3.

1. Hotell- och restaurangbranschen +13 procent

2. Byggbranschen +12 procent

3. Energisektorn +12 procent

4. Finans-, fastighets- och uppdragssektorn +10 procent

5. Parti- och detaljhandel +9 procent

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Satsning på innovation ska stoppa cyberattacker

Den ökade frekvensen av cyberattacker riskerar att skada förtroendet för digitala lösningar och hämma digitaliseringen i samhället. För att stimulera utvecklingen av nya, innovativa lösningar som stärker digital säkerhet och infrastruktur satsar nu innovationsmyndigheten Vinnova närmare 200 miljoner kronor fram till 2020.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.