Fortsatt lågt förtroende för energibranschen

Svenska elkonsumenter känner stark misstro när de tänker på branschen som helhet. Förtroendet är dock högre när kunderna bedömer de företag de själva är kund hos. Det visa Svenskt Kvalitetsindex mätningar.

Fortsatt lågt förtroende för energibranschen
Stock.xchng

När det kommer till privatkunderna har både E.on och Fortum ökat mest när det kommer till nöjdare och mer lojala kunder. Företagen upplevs ge bättre råd och information vilket resulterat i både ökat engagemang och ökad nöjdhet. För fjärde året i rad är Luleå Energis kunder nöjdast och mest lojala.

Generellt känner elhandelskunder att de inte har tillräcklig kunskap om energimarknaden för att kunna värdera vilket avtal som passar dem bäst och gör det svårt med förhandlingar. SKI:s mätning visar att de företag som lyckas med detta även ökar mest i nöjdhet. Det visar sig också att de som själv har kontaktat sitt nuvarande företag för att bli kund är mer lojala än de som tecknat avtal via säljkontakt.

På företagsmarknaden är kunderna inte längr elika nöjda som tidigare. De upplever sämre service och branschen minskar generellt.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.