Från plikt till passion och magi – sprid kärleken till kvalitet vidare

CHEFREDAKTÖRENS KRÖNIKA Idag lyfter vi kärleken till kvalitet på alla hjärtans dag. Men för att få fler att förstå den magi vi kan skapa med förbättringar behövs mer passion varje dag.

Från plikt till passion och magi – sprid kärleken till kvalitet vidare

Jag snubblade in i kvalitetsvärlden av en slump för snart två år sedan. Området kändes spännande, men lite svårtillgängligt. Jag hade alltid hävdat att jag gillar förändring – nya utmaningar och möjligheter att lära mig mer. Det gör jag fortfarande, men idag vet jag mycket mer om förbättringar och att utvecklingen behöver en riktning.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Det finns ett enormt engagemang i kvalitets- och verksamhetsutvecklingsvärlden. Det är större än vad jag tidigare har stött på i någon av de branscher jag har bevakat. Så här på alla hjärtans dag är det lätt att prata om passion, men de människor vi skriver om i Kvalitetsmagasinet känner verkligen passion för ett systematiskt förbättringsarbete.

Idag har Ellinor Gotby Eriksson skrivit om fem kvalitetsprofilers kärlek till kvalitetsarbete. Första mötet kan kännas pliktskyldigt, kanske rentav motigt. Det handlar om ISO-certifieringar, processbeskrivningar och avvikelsehantering. En nödvändighet snarare än en passion. Men någonstans på vägen händer något. En gnista tänds.


Samma resa

Flera av de kvalitetsprofiler Ellinor intervjuat beskriver samma resa. De gick från att se kvalitet som ett regelverk till att förstå att det i själva verket handlar om något mycket större – om människor, kultur och en ständig strävan efter förbättring.

Professor Henrik Eriksson upptäckte kvalitet under sina studier i Utah, där en pedagogisk professor öppnade dörren till ett helt nytt sätt att tänka. Susan Ballhausen Bjelke, vd på SIQ, insåg att kvalitet inte bara är ISO-krav, utan en förutsättning för affärsframgång. Åsa Rönnbäck såg hur kvalitetsarbetet måste gå från att vara en isolerad funktion till att bli en integrerad del av verksamheten – där både struktur och kultur spelar roll.

Just den där förflyttningen, från plikt till passion, är något många av oss kan känna igen. Kvalitet är inte en checklista att beta av, det är en inställning till hur vi utvecklar verksamheter. Det är viljan att förstå helheten, att skapa processer som fungerar på riktigt och som gör skillnad – både för kunder och medarbetare.


Måste locka fler

Men här finns också en utmaning som jag ofta lyfter. Hur får vi fler att upptäcka magin och passionen i kvalitetsarbetet? Kanske handlar det om att lyfta berättelser som dessa. Att visa att kvalitetsarbete inte bara är teori utan en praktik som förändrar, förbättrar och förenklar. Att det inte handlar om att följa regler, utan om att skapa bättre förutsättningar för alla.

Så hjälp till att sprida kärleken till kvalitet. Varje dag kan vi ge någon ny en känsla av magi.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste