God arbetsmiljö ger god kvalitet

God arbetsmiljö kan halvera kvalitetsbristkostnaderna. Ivarjefall om man ska tro Thorsten Andersson, certifieringschef på Intertek.

– Ger dålig arbetsmiljö kvalitetsbristkostnader? Känner ni igen er i det påståendet?

Det hörs ett jakande mummel från publiken på Perspektivdagarna.

Thorsten Andersson certifieringschef på Intertek står på scen och börjar rabbla siffror. 30-50 procent av kvalitetsbristerna i exempelvis kassationer, leveransbrister, förseningar och kundklagomål kan bero på dålig arbetsmiljö, menar han och lutar sig mot forskning och egen erfarenhet. De brister som uppstår hör tätt ihop med icke fungerande kommunikation och information, chefer som inte håller måttet, låg arbetsmotivation och arbetsplatser vars utformning inte fungerar optimalt.

– Bristande ledarskap skapar ett lågt engagemang från medarbetarna. Det gör att man får problem med sin kvalitetsledning, konstaterar Thorsten Andersson.

God arbetsmiljö

När människor generellt definierar vad som är en god arbetsmiljö så handlar det ofta om god kommunikation, en engagerad chef, delaktighet och ett gott samarbete med kollegor. Mycket sällan handlar det om buller, damm och andra fysiska områden.

Man har också kunnat se att det finns fyra huvudområden som skiljer företag med hög sjukfrånvaro och företag med låg sjukfrånvaro från varandra, enligt Thorsten Andersson. Det handlar om hur man arbetar med ledarskap och kompetensförsörjning, delaktighet, kommunikation och kännedom samt syn på hälsa och sjukfrånvaro. Brister inom de här områdena leder till sämre kvalitet eftersom motivation och känsla för ansvarstagande minskar. Problem med den psykosociala arbetsmiljön och sjukfrånvaro kommer som ett brev på posten.

– Som kvalitetsrevisor är det svårt att rikta avvikelser mot arbetsmiljön, men en dålig arbetsmiljö kan definitivt leda till avvikelser i produktionen som i sin tur leder till missnöjda kunder. Jag menar att det finns stora möjligheter till kvalitetsförbättringar om man arbetar med arbetsmiljöfaktorer som medinflytande och delaktighet, säger Thorsten Andersson.

Fakta

Huvudfaktorer för en positiv psykosocial arbetsmiljö:

Egenkontroll i arbetet när det gäller bland annat arbetstakt och arbetssätt.

Positivt arbetsledningsklimat som bygger på pålitlighet och öppenhet

Stimulans i själva arbetet- att man kan utnyttja och utveckla sin förmåga.

God arbetsgemenskap med social kontakt och trivsel.

Lagom arbetsbelastning som är utmanande men hanterbar.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.