YouGov presenterar varje år en rankning över vilka företag och varumärken som är bra på att skapa ambassadörer, det vill säga nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke till vänner och bekanta.
Undersökningen baseras på intervjuer med allmänheten om cirka 400 varumärken under perioden 1 juni 2021 till den 31 maj 2022.
I årets svenska rankinglista dominerar bilmärkena, men första platsen kniper dock veganmatstillverkaren Anamma. Nästan 82 procent av Anammas kunder uppger att de skulle rekommendera varumärket till vänner och bekanta. Fjolårets vinnare, Toyota, halkar i år ner till tredje plats på rankinglistan.
Bilindustrin dominerar
Bilindustrin är generellt bra på att skapa ambassadörer och flera bilmärken har gått in på årets topplista. Mercedes-Benz ligger på andra plats följt av Toyota på tredje plats och Volvo på fjärde plats. Audi tar sig in på listan på femte plats, BMW hamnar på sjätteplatsen och Kia tar sjunde plats. Skoda tar sig in sist på listan genom sin tionde plats.
Anamma får dock sällskap på listan av två andra varumärken inom dagligvaror: Västerbottensost på åttonde plats och Oumph på nionde plats.
De tio mest topprankade varumärkena i Sverige 2022:
1. Anamma
2. Mercedes
3. Toyota
4. Volvo
5. Audi
6. BMW
7. Kia
8. Wästerbottenost
9. Oumph
10. Skoda
Matvarumärken ökar mest
Lönneberga är enligt Yougovs undersökning det varumärke som har förbättrat sin ställning mest på listan: med 8,3 procentenheter jämfört med förra året. Skogaholm har förbättrat sin ställning och Valio hamnar som tredje bäst på att klättra på listan.
YouGov BrandIndex är utförs på 55 marknader runt om i världen. I Sverige mäts cirka 400 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer med allmänheten i Sverige. Rankingen baseras på genomsnittlig data under perioden den 1 juni 2021 till den 31 maj 2022.