nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hemligheten bakom lyckade affärer

Lars-Johan Åge är dammsugarförsäljaren som blev forskare. Nu delar han med sig av sina försäljningsteorier i boken Konsten att göra affärer.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Lars-Johan Åge gick vidare från att vara stjärnsäljare på Electrolux till att börja forska om vad som egentligen händer när en affär äger rum. Vilka är mekanismerna bakom och hur kan man bli en bättre säljare? 2009 lade han fram den första vetenskapliga teorin om processerna bakom en lyckad affär. Tillsammans med affärsmannen Per-Erik Holmgren presenteras affärsteorins alla hemligheter i boken Konsten att göra affärer som utkommer på Liber förlag.

– Svenska företag måste bli bättre på att sälja för att skapa förutsättningar för långsiktig konkurrenskraft. Försäljning måste jämställas med innovation som ofta lyfts fram som styrkan i många företag. Innovation räcker inte för att stå fram i dagens hårda konkurrens. Företagens kärnkompetens är snarare förmågan att göra affärer, oavsett vilken verksamhet de bedriver. Konsten att gör affärer ger affärsmän och affärskvinnor en ny dimension där affären är en konstart och säljaren konstnären, säger Lars-Johan Åge och Per-Erik Holmgren.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ökad spänning mellan olika kvalitetsforskning

Forskningen kring kvalitetsfrågor har mognat, enligt en ny avhandling som analyserar 11 000 akademiska publiceringar. Men spänningar mellan olika delar av kvalitetsområdet är oroande och kräver mer dialog, menar forskaren Daniel Carnerud.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.