Hemligheten bakom lyckade affärer

Lars-Johan Åge är dammsugarförsäljaren som blev forskare. Nu delar han med sig av sina försäljningsteorier i boken Konsten att göra affärer.

Lars-Johan Åge gick vidare från att vara stjärnsäljare på Electrolux till att börja forska om vad som egentligen händer när en affär äger rum. Vilka är mekanismerna bakom och hur kan man bli en bättre säljare? 2009 lade han fram den första vetenskapliga teorin om processerna bakom en lyckad affär. Tillsammans med affärsmannen Per-Erik Holmgren presenteras affärsteorins alla hemligheter i boken Konsten att göra affärer som utkommer på Liber förlag.

– Svenska företag måste bli bättre på att sälja för att skapa förutsättningar för långsiktig konkurrenskraft. Försäljning måste jämställas med innovation som ofta lyfts fram som styrkan i många företag. Innovation räcker inte för att stå fram i dagens hårda konkurrens. Företagens kärnkompetens är snarare förmågan att göra affärer, oavsett vilken verksamhet de bedriver. Konsten att gör affärer ger affärsmän och affärskvinnor en ny dimension där affären är en konstart och säljaren konstnären, säger Lars-Johan Åge och Per-Erik Holmgren.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.