Ingen av de skolor som deltog i kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola nådde ända fram. För att få utmärkelsen krävs det arbete med både kultur och struktur samt tydliga samband mellan skolans resultat och valda arbetssätt. Men av de skolor som deltog var det ingen som kunde uppvisa tillräcklig höjd och jämnhet för att belönas med utmärkelsen. Utvärderingen visar att samtliga skolor behöver jobba mer med sin resultatredovisning. Tre av skolorna har däremot kommit så långt inom förbättringsarbete att domarkommittén vill ge dem ett Erkännande. Det är Polhelmsskolan i Gävle, Sandalidens skola i Umeå samt Örkelljunga Utbildningscentrum i Örkelljunga.
– Att delta i utmärkelsen har varit givande, stimulerande och en storutmaning för oss. Återföringsrapporten kommer att visa på våra starka sidor och synliggöra områden som vi kan förbättra ytterligare. Jag delar glädjen med medarbetare, barn och föräldrar som gjort det möjligt för oss att få erkännandet, säger Karin Leppänen, rektor vid Sandalidens skola i Umeå i en kommentar.